TOP 10

Vesmír: Najpodivnejšie veci, ktoré vedci objavili

vesmír

CO2 mimo našej slnečnej sústavy

Pred rokom astronómovia objavili CO2 – alebo oxid uhoľnatý – na oblohe nad planétou veľkosti Saturnu vzdialenou 700 svetelných rokov od Zeme. Bolo to prvýkrát, čo bol CO2 objavený mimo našej slnečnej sústavy. Túto planétu našiel vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba a pozoroval aj stopy metánu, vodnej pary a oxidu uhoľnatého okolo niekoľkých ďalších planét, ktoré sú potenciálnymi znakmi života na exoplanétach,

To dokazuje, ako pôsobivo dokáže Webb identifikovať vhodnosť planéty pre život, aj keď samotný život nedokáže potvrdiť.

Voda na Mesiaci

Ok, pripravte sa na niečo, čo vám vyrazí dych!

Rok 2009 bol vynikajúcim rokom na uvedenie filmov do kín, pretože diváci sa dočkali Fantastického pána Lišku, Koralíny, Harryho Pottera a Princa pol krvi a ohromujúceho počtu ďalších kultových filmov. Rok 2009 bol však kultovým rokom aj pre NASA, pretože práve vtedy v októbri družica NASA Lunar Crater Observing and Sensing Satellite, skrátene LCROSS, objavila vodu na južnom póle Mesiaca.

NASA navrhla sondu na štúdium a pozorovanie mesačného povrchu, pričom ju sprevádzal malý satelit na analýzu chemického zloženia mesačných materiálov. Po roku analýzy údajov sa potvrdilo, že na Mesiaci sa nachádza zmrznutá voda. Zistilo sa tiež, že tenká vrstva vody pokrýva niekoľko oblastí povrchu pôdy. To je jednoducho neuveriteľné!

Kentaur a jeho prstene

Asteroidy, ktoré závidia Saturnu, sa teraz zdobia trblietavými prstencami. Nežartujem! Astronómovia objavili prvý asteroid s vlastným systémom prstencov. Asteroid známy ako 10199 Chariklo odhalil, že aj malé vesmírne telesá majú nečakané možnosti.

Doteraz boli prstence objavené len okolo obrovských planét. Zvyčajne sa častice v prstencoch rozprestierajú, čím sa ich okraje vyhladzujú. Ten asteroidový je však ostrý – to znamená, že jeho prstence musí niečo priebežne formovať, pravdepodobne neviditeľné “pastierske” satelity, ktoré sa pohybujú v blízkosti prstencov a udržujú častice uväznené. Takže napriek ich veľmi odlišnému pôvodu sa zdá, že prstence Charikla sa aspoň riadia niektorými spoločnými pravidlami.

Zdroj: list25 / topdesat