videní: 782

Astronómovia boli schopní “odfotiť” skutočný povrch slnka. Pripomína ti to karamelovú kukuricu alebo mnoho zlatých zubov pokope?

Skupina vedcov uverejnila obraz Slnka v najvyššom možnom rozlíšení, ktoré získali pozorovaním vďaka slnečnému teleskopu Inouye na Havaji. “Detailná snímka by mohla odomknúť tajné dvere  do vesmírneho sveta a objasniť veľa tajomstiev”, hovoria astronómovia.

Observatórium Haleakala Maui (45015823284) .jpg Astronómovia zachytili najpodrobnejší obraz Slnka

Obrázky ukazujú niečo, čo ľudské oko nedokáže zachytiť. Unikátna štruktúra v plazmovom exteriéri. Ako je to vôbec možné? Astronómovia to dosiahli vďaka 30 kilometrovému rozlíšeniu ďalekohľadu, čo je viac ako dvojnásobok rozlíšenia najlepších solárnych observatórií na svete. Ďalekohľad sa nachádza na ostrove Maui v observatóriu Haleakala.

Observatórium Haleakala je jedným z najdôležitejších pozorovacích miest na svete. Leží nad tropickou inverznou vrstvou a má vynikajúce podmienky na videnie a dominantné jasné nebo, pretože sa nachádza v nadmorskej výške 3052 m. n. m.. Inštitút astronómie na Havajskej univerzite spravoval toto miesto viac ako štyri desaťročia ako miesto na vykonávanie špecializovaných astrofyzikálnych experimentov.

Astronómovia zachytili najpodrobnejší obraz Slnka

Vo väčšine prípadov ide o programy, ktoré sa nedajú uskutočniť nikde inde na Zemi. V súčasnosti spolupracujú na summite s partnermi z National Science Foundation, NASA, Pan-STARRS, Space Telescope Science Institute, Tohoku University v Japonsku, leteckými silami a ďalšími organizáciami. Práve na tomto mieste odhalili astronómovia povrch slnka.

Predtým si vedci mysleli, že povrch Slnka je jeden bod, jedna štruktúra. Teraz ale jasne vidia, že sa rozpadá na mnoho menších častíc a štruktúr. Slnečný ďalekohľad odhalil, že slnečný povrch sú zrnkovité bodky. nenechaj sa ale oklamať príjemným vzhľadom! Každé toto zrniečko má veľkosť Francúzska.

Uprostred každého zrna sú stúpajúce stĺpce plazmy zahriate takmer na 6 000 °C. Keď sa následne plazma ochladzuje, prechádza kanálmi medzi granulárnymi štruktúrami späť pod povrch. Valentin Piller, riaditeľ observatória, opísal výzvy, s ktorými sa museli astronómovia popasovať. Udržiavanie zrkadla ďalekohľadu pri okolitej teplote slnka nie je vôbec jednoduché. Teplotná odchýlka spôsobuje turbulencie vzduchu, ktoré môžu meniť obraz v “hľadáčiku”.

Pillet tiež uviedol, že pri skúmaní slnečného povrchu museli každý deň minúť 8 nádrží ľadu s objemom bazéna. Cez deň bolo potom vedené chladivo cez tieto nádrže na ľad a distribuované potrubím observatória. Za hlavné zrkadlo tiež umiestnili 100 vzduchových trysiek.

Astronómovia zachytili najpodrobnejší obraz Slnka

Experti z observatória tiež odklonili prichádzajúce slnečné svetlo z primárneho zrkadla do komory zrkadiel umiestnenej od kupolou. Svetlo sa potom odrazilo od zrkadla k zrkadlu. Takéto pozorovania môžu vyriešiť dlhotrvajúce tajomstvá okolo Slnka, napríklad dôvod, prečo je jeho atmosféra zahrievaná na milióny stupňov, keď má jeho povrch iba 6000 °C. Pochopenie slnečnej erupcie by tiež mohlo zlepšiť schopnosť predpovedať vesmírne počasie.

Zdroj: zmescience |ifa hawaiitopdesat

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Zatvoriť