Astronómovia zachytili najpodrobnejší obraz Slnka

Astronómovia boli schopní “odfotiť” skutočný povrch slnka. Pripomína ti to karamelovú kukuricu alebo mnoho zlatých zubov pokope?

Skupina vedcov uverejnila obraz Slnka v najvyššom možnom rozlíšení, ktoré získali pozorovaním vďaka slnečnému teleskopu Inouye na Havaji. “Detailná snímka by mohla odomknúť tajné dvere  do vesmírneho sveta a objasniť veľa tajomstiev”, hovoria astronómovia.

Observatórium Haleakala Maui (45015823284) .jpg Astronómovia zachytili najpodrobnejší obraz Slnka

Obrázky ukazujú niečo, čo ľudské oko nedokáže zachytiť. Unikátna štruktúra v plazmovom exteriéri. Ako je to vôbec možné? Astronómovia to dosiahli vďaka 30 kilometrovému rozlíšeniu ďalekohľadu, čo je viac ako dvojnásobok rozlíšenia najlepších solárnych observatórií na svete. Ďalekohľad sa nachádza na ostrove Maui v observatóriu Haleakala.

Observatórium Haleakala je jedným z najdôležitejších pozorovacích miest na svete. Leží nad tropickou inverznou vrstvou a má vynikajúce podmienky na videnie a dominantné jasné nebo, pretože sa nachádza v nadmorskej výške 3052 m. n. m.. Inštitút astronómie na Havajskej univerzite spravoval toto miesto viac ako štyri desaťročia ako miesto na vykonávanie špecializovaných astrofyzikálnych experimentov.

Astronómovia zachytili najpodrobnejší obraz Slnka

Vo väčšine prípadov ide o programy, ktoré sa nedajú uskutočniť nikde inde na Zemi. V súčasnosti spolupracujú na summite s partnermi z National Science Foundation, NASA, Pan-STARRS, Space Telescope Science Institute, Tohoku University v Japonsku, leteckými silami a ďalšími organizáciami. Práve na tomto mieste odhalili astronómovia povrch slnka.

Predtým si vedci mysleli, že povrch Slnka je jeden bod, jedna štruktúra. Teraz ale jasne vidia, že sa rozpadá na mnoho menších častíc a štruktúr. Slnečný ďalekohľad odhalil, že slnečný povrch sú zrnkovité bodky. nenechaj sa ale oklamať príjemným vzhľadom! Každé toto zrniečko má veľkosť Francúzska.

Uprostred každého zrna sú stúpajúce stĺpce plazmy zahriate takmer na 6 000 °C. Keď sa následne plazma ochladzuje, prechádza kanálmi medzi granulárnymi štruktúrami späť pod povrch. Valentin Piller, riaditeľ observatória, opísal výzvy, s ktorými sa museli astronómovia popasovať. Udržiavanie zrkadla ďalekohľadu pri okolitej teplote slnka nie je vôbec jednoduché. Teplotná odchýlka spôsobuje turbulencie vzduchu, ktoré môžu meniť obraz v “hľadáčiku”.

Pillet tiež uviedol, že pri skúmaní slnečného povrchu museli každý deň minúť 8 nádrží ľadu s objemom bazéna. Cez deň bolo potom vedené chladivo cez tieto nádrže na ľad a distribuované potrubím observatória. Za hlavné zrkadlo tiež umiestnili 100 vzduchových trysiek.

Astronómovia zachytili najpodrobnejší obraz Slnka

Experti z observatória tiež odklonili prichádzajúce slnečné svetlo z primárneho zrkadla do komory zrkadiel umiestnenej od kupolou. Svetlo sa potom odrazilo od zrkadla k zrkadlu. Takéto pozorovania môžu vyriešiť dlhotrvajúce tajomstvá okolo Slnka, napríklad dôvod, prečo je jeho atmosféra zahrievaná na milióny stupňov, keď má jeho povrch iba 6000 °C. Pochopenie slnečnej erupcie by tiež mohlo zlepšiť schopnosť predpovedať vesmírne počasie.

Zdroj: zmescience |ifa hawaiitopdesat