Zaujímavosti

George Stephenson: Tvrdohlavosť viedla za naplnením jeho životného poslania

George Stephenson: Tvrdohlavosť viedla za naplnením jeho životného poslania

videní: 487

Svet vedcov je nám, obyčajným ľuďom, predovšetkým veľkou záhadou. Vedci vidia svet inak. Niekedy chvalabohu, niekedy bohužiaľ. Zhodneme sa však na tom, že vedci svet pretvárajú. Pozrime sa na príbeh muža menom George Stephenson. Bol to muž, ktorý necúvol a vďaka tomu sa rušeň rozbehol do sveta v roku 1825.

Ako sme poznamenali v úvode, svet vedcov je skutočne zaujímavý. Je od toho nášho vcelku odlišný. Vedci vidia svet inak. Ako jeden z príkladov môžeme dať do pozornosti príbeh anglického technika – Georgea Stephensona. Posadla ho myšlienka dopravy po koľajniciach. Rozhodol sa využiť parný stroj, rušeň, ktorý sa už používal v baniach.

[adrotate skupina = "11”]

Tento nápad však mal aj odporcov, medzi inými aj írskeho vedca menom Dionysius Lardner. Práve on bil na poplach. Bol profesorom prírodnej filozofie a astronómom. Jeho zameraním boli teda čísla v podobe exaktnej vedy, a množstvo údajov. Sadol si teda a začal rátať. Vzal do úvahy všetky matematické, fyzikálne a iné prepočty a dospel k presvedčeniu, že doprava po koľajniciach sa nikdy neuplatní.

Vedci sú múdre, otvorené hlavy, ale občas sa stane, že proste zakopnú. A keď zakopnú, tak riadne. Presne tak sa aj stalo s Lardnerom. Tvrdil, že pri vyšších rýchlostiach nikto nebude môcť dýchať a všetci „na palube“ sa zadusia. Z jeho slov plynula doslova hrôza. Nebol sám, kto v budúcnosti odmietal vidieť dopravu po železnici.

Napriek kritikom to Stephenson nevzdal. Išiel hlavou proti múru. Videl svoj cieľ jasne a zreteľne. Neúspechmi sa nenechal odradiť. Zdokonaľoval rušne i vozne. Dal vybudovať železničnú trať o dĺžke 39 kilometrov. Prípravy vyvrcholili dňa 27. septembra v roku 1825. Svedkom bolo mnoho zvedavcov. Rušeň vyrazil na svoju cestu, ktorá zmenila pohľad na železničnú dopravu.

Napriek vydarenej ceste sa vedci naďalej obávali. Ako príklad uvádzame Francúza menom Francois Arago, konkrétne z roku 1836. Povedal: „ Tvrdím bez zaváhania, že náhly vchod do tunela bude vyvolávať u osôb, ktoré sa potia zápaly pľúc a pohrudnice.“ Železničné trate však naďalej rástli na popularite a onedlho spojili vzdialené miesta.

Dionysius Lardner, tvrdohlavec, ktorý sa nenechal odradiť, dokázal, že sa mýlili. Prvý vlak išiel rýchlosťou 47 kilometrov za hodinu. Viac by vraj ľudské telo neprežilo. Dnes už vieme, že vlaky vyvinú rýchlosť 320 kilometrov za hodinu. V budúcnosti sa však počíta s rýchlosťou atakujúcou 1300 kilometrov za hodinu. Myslíte si, že je to šialené a nemožné? Ale veď, nechajme sa prekvapiť.

Zdroj: wiki | topdesat

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť