Majstrovské diela, ktoré ukrývajú viac, než sa na prvý pohľad zdá. Toto vás prekvapí: Niekedy to, čo vidíme v umení, nie je celý príbeh. Mnohí klasickí maliari boli skutočnými majstrami ilúzie, ktorí do svojich diel umne vkladali skryté postavy, dvojité významy a vizuálne triky.
Ak viete, kde hľadať, zistíte, že niektoré z najslávnejších majstrovských diel sa podobajú skôr na dômyselné hádanky než na statické obrazy. Ponorme sa do niekoľkých úchvatných príkladov, v ktorých umenie dráždi, prekvapuje, a dokonca preľstí diváka.
Majstrovské diela, ktoré ukrývajú viac, než sa na prvý pohľad zdá. Toto vás prekvapí!
Veľvyslanci

Na prvý pohľad vyzerá film Veľvyslanci ako portrét oslavujúci dvoch bohatých mužov. Ale počkajte – nakloňte hlavu na stranu a zbadáte niečo strašidelné: v popredí sa tiahne zdeformovaná lebka. Holbein použil techniku nazývanú anamorfóza, ktorá deformuje obraz tak, že sa javí ako normálny len z určitého uhla. Na obraze je ukrytá aj ďalšia vec, ktorú si možno všimnúť menej ľahko: rezba Ježiša na kríži, ktorá je napoly skrytá za závesom vľavo hore.
All Is Vanity

V roku 1892 vytvoril Charles Allan Gilbert strašidelné dielo s názvom All Is Vanity. Zobrazuje ženu sediacu za toaletným stolíkom a pozerajúcu sa do zrkadla. Ale priblížte si ho – celá scéna tvorí strašidelný obrys lebky. Mnohí sa domnievajú, že to bol jeden z prvých populárnych príkladov umenia memento mori – umenia, ktoré ľuďom pripomína ich smrteľnosť.
Krajina v tvare tváre (Landscape shaped like a face )

V diele Krajina v tvare tváre (State 1) Václav Hollár stiera hranicu medzi prostredím a človekom. To, čo vyzerá ako obyčajná vidiecka scéna, sa náhle zmení – kopce, stromy a tiene sa spoja do obrysu pokojnej tváre bradatého muža.
Relativita

M. C. Escher, holandský grafik, si prakticky vybudoval kariéru na ohýbaní reality. Jeho litografia Relativity zobrazuje svet, v ktorom sa gravitácia zdá byť nepovinná – ľudia chodia po stenách, po schodoch a bokom po strope. Optický trik núti váš mozog spochybniť, čo je hore, čo dole a čo je vôbec reálne. Skúste sledovať len jedno schodisko od začiatku do konca – je to takmer nemožné bez toho, aby ste sa stratili!
