Video

Ako pracuje rotačný motor? Pozrite sa dovnútra!


videní: 645

Wankelov, alebo rotačný motor. Geniálny kus techniky, alebo vyhynutý dinosaurus? V poslednej dobe honu na spaľováky to vyzerá na druhú možnosť. Má však nesporné výhody a minimálne nasadenie v autách z neho robí exkluzivitu a exotiku. Značkou, ktorá ešte donedávna ponúkala rotačný motor v športových autách, je Mazda. Posledným mohykánom bola krásna RX-8. Odvtedy sa po Wankelovom motore „zľahla zem“. Alebo nie?

Hirošimská značka vraj chystá nový motor. Nebude však priamo poháňať kolesá, ale slúžiť ako generátor. Zatiaľ to beriem s rezervou, keďže vyhlásenia Mazdy ohľadom rotačného motora sú niekedy protichodné.

Veľmi kompaktné rozmery a vysoký výkon…

Aké sú výhody rotačného motora? Na to, aký výkon poskytuje, je veľmi kompaktný a ľahký. Príkladom je práve Mazda RX-8. Z 1,3 litrového objemu motora dáva bez prepĺňania až 230 koní pri 8500 ot/min! Schválne, skúste si vyrátať litrový výkon. 🙂

…a tiež potreba extra starostlivosti 

Motor má tiež minimum pohyblivých dielov, porovnajte si to napr. s klasickým štvorvalcom. Žiadne ojnice, ventily, vačkové hriadele… Iba trojuholníkový rotor a hriadeľ. Paradoxne, vysokou životnosťou a spoľahlivosťou sa nepreslávil. Potrebuje extra dávku starostlivosti a aj tak sa „odmení“ životnosťou na úrovni povedzme 200 000 km. Kto chce viac, musí zainvestovať do GO. A tú vám nespraví hocikto v garáži… Bohužiaľ.

Kanál Warped Perception priniesol video práce rotačného motora z modelu malého lietadla na ovládanie. V krátkosti popisuje prácu motora a výhody. Čo nás bude najviac zaujímať, chlapík pripravil funkčný prototyp s možnosťou nahliadnutia do spaľovacieho priestoru. A veru je sa na čo pozerať. Ak vás zaujíma technika, popr. si neviete prestaviť, ako taký motor reálne pracuje, pozrite si video. Objasní vám základy rotačného motora praktickou ukážkou.

Zdroj: topspeed.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk

b
Komentáre
Hore