Vedci objavili “hormón maškrtenia” v ľudskej pečeni

Zistilo sa, že chuťový hormón FGF21, môžeme ho nazvať “hormón maškrtenia”, ktorý je vytváraný bunkami pečene, je spojený s neprekonateľnou túžbou po sladkých potravinách. Nositelia jeho zmutovaných podôb sa takmer garantovane stávajú maškrtníkmi, ako zistili vedci, ktorí publikovali článok v časopise Cell Metabolism.

Hormón FGF21 biológovia poznajú už dávno. Predtým sa vedci domnievali, že sa produkuje v pečeni počas procesu trávenia, čím pomáha telu plynule meniť hladinu inzulínu a pripravuje tak organizmus k prílivu glukózy a ďalších látok. Pred dvoma rokmi Matthew Gillum so svojimi kolegami a ďalšia vedecká skupina nezávisle od seba zistili, že odpojenie génu spojeného s vytváraním FGF21 viedlo k veľmi zaujímavým výsledkom v organizme myší a opíc.

Zvieratá sa podľa Gilluma pretvárali do naozajstných “sladkožrútov”, ktorí jedli sladké potraviny prakticky bez prestávok, dokonca aj keď boli nasýtení. Zavedenie hormónu do tela myší viedlo k opačným výsledkom – o sladké sa prestali úplne zaujímať.

Vo svojej novej práci sa biológovia rozhodli vyskúšať, či FGF21 hrá rovnakú úlohu aj v ľudskom organizme. Pre tieto účely vedci skúmali stravovanie 6,5 tisíca dobrovoľníkov, ktorí prijali účasť v projekte Inter99, a odoberali im vzorky DNA.

[adrotate group=”11"]

Ako sa ukázalo, FGF21 skutočne ovplyvňuje chuť na sladké i medzi ľuďmi. Vedcom sa podarilo vyčleniť jeden variant tohto génu – rs838133 – ktorý v prípade, že sa v ľudskom organizme vyskytuje v dvoch kópiách, znateľne zvyšuje pravdepodobnosť toho, že je človek maškrtníkom.

Svoje závery vedci overili počas neobvyklého experimentu. Vyzvali niekoľko “obyčajných” ľudí a niekoľko maškrtníkov prejsť testom na silu vôle. Museli zjesť niekoľko lyžíc cukru a potom po dobu 12 hodín hladovať. Počas tejto “hladovky” vedci pravidelne odoberali dobrovoľníkom vzorky krvi a slín a sledovali zmeny hladiny FGF21.

Ako uvádzajú vedci, reakciu na požitie cukru mali obe skupiny rovnakú – úroveň FGF21 v krvi prudko vzrástla v reakcii na prílev kalórií. Avšak koncentrácia FGF21v krvi ľudí, ktorí nemajú radi sladké, bola na konci experimentu oveľa vyššia, než u maškrtníkov. Tieto rozdiely môžu vysvetliť, prečo maškrtníci konzumujú viac cukru, aj keď už sú nasýtení.

Je zaujímavé, že existencia tejto mutácie v FGF21 je spojená s ďalšími dvoma zlozvyky – s láskou k alkoholu a tabaku. Vedci sa domnievajú, že to možno vysvetliť tým, že FGF21 a s ním spojené hormóny priamo pôsobí na centrum potešenia v ľudskom mozgu a mení jeho fungovanie.

Zdroj: Sputnik / topdesat

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Zatvoriť