videní: 15.2K
V mojich očiach, a rovnako v očiach väčšiny Slovákov alkohol za volant nepatrí. A pritom každý deň policajti zastavia mnoho vodičov, pri ktorých je dychová skúška pozitívna. Niektorí majú menej, takmer bežnú hranicu, ktorú si telo dokáže samo vyprodukovať. Nezriedkavé nie sú ani ťažké stavy, kedy vodič nie je schopný ani len vystúpiť z auta!
To, že sme členom EÚ ešte neznamená, že všade sú rovnaké právne normy. Čo krajina, to iný zákon. Niekde sú zákony benevolentnejšie, inde prísnejšie. Mnoho ľudí sa pri dychovej skúške rado vyhovára aj na zostatkový alkohol. Zostatkový alkohol nie je u každého rovnaký. Závisí od pohlavia, veku, váhy, metabolizmu a pod. Za volant tiež nepatrí. Navyše sa dá určiť, či vodič neklame. A to opakovanou dychovou skúškou po niekoľkých minútach. Ak má stúpajúci charakter, vodič klame a zavádza. Pozrite si problematiku alkoholu za volantom od susedov z Čiech. Majú obdobný právny poriadok ako Slovensko. Aj u nás existuje tzv. povolená hladina a policajti na ňu prihliadajú. Je ale iná ako v ČR.
Na Slovensku to je s alkoholom zaujímavé. Oficiálne je za volantom absolútne zakázane piť alkohol, alebo riadiť v čase opitosti. Čiže výsledok dychovej skúšky musí byť vždy oficiálne 0,00 mg/l resp. promile. Hriešnikov čakajú 2 druhy postihov. Ak má vodič do 1 promile, čaká ho mastná pokuta a zadržanie vodičku. Niekoľko rokov je zadefinovaná hranica nad 1 promile, a to už je trestný čin. A verte, že to nie je nič príjemné byť policajtami obmedzený na osobnej slobode, prevezený do CPZ až kým nevytriezviete atď….Tu hrozí, dámy a páni, trest odňatia slobody! A to nemusíte ani spôsobiť dopravnú nehodu.
V Poľsku akceptujú hranicu 0,2 promile. V Rakúsku majú dvojaký meter. Pre začinajúcich vodičov je povolená hladina 0,1 promile, ale pre skúsenejších vodičov je to až 0,5 promile. Česi a Maďari rovnako ako my, majú absolútny zákaz alkoholu za volantom.
Odporúčanie: Ak jazdíte po EÚ vyhnite sa alkoholu. Nikdy neviete, aké množstvo Vám v krvi ostane aj po obyčajnom pive. Jazdite preto s rozumom.
Vysvetlivky:
1xDP – jeden denný plat
1xMP – jeden mesačný plat
Krajina | Limit (‰) | Vodiči z povolania (‰) | Začiatočníci (‰) | Sankcia od … (€) |
Begicko | 0,5 | 0,2 | 0,2 | 150 |
Bulharsko | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 250 |
Chorvátsko | 0,5 | 0 | 0 | 120 |
Cyprus | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 1xDP |
Česká rep. | 0 | 0 | 0 | 100 |
Dánsko | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 1xMP |
Estónsko | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 400 |
Fínsko | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 15xDP |
Francúzsko | 0,5 | 0,5 | 0,2 | 130 |
Grécko | 0,5 | 0,2 | 0,2 | 80 |
Holandsko | 0,5 | 0,5 | 0,2 | 360 |
Írsko | 0,5 | 0,2 | 0,2 | 200 |
Litva | 0,4 | 0 | 0 | 240 |
Lotyšsko | 0,5 | 0,5 | 0,2 | 210 |
Luxembursko | 0,5 | 0,2 | 0,2 | 100 |
Maďarsko | 0 | 0 | 0 | 0 |
Malta | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 1200 |
Nemecko | 0,5 | 0 | 0 | 500 |
Poľsko | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 150 |
Portugalsko | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 250 |
Rakúsko | 0,5 | 0,1 | 0,1 | 200 |
Rumunsko | 0 | 0 | 0 | 150 |
Slovensko | 0 | 0 | 0 | 150 |
Slovinsko | 0,5 | 0 | 0 | 300 |
Španielsko | 0,5 | 0,3 | 0,3 | 500 |
Švajčiarsko | 0,5 | 0 | 0 | 500 |
Švédsko | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 40xDP |
Taliansko | 0,5 | 0 | 0 | 500 |
Veľká Británia | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 1200 (individuálne) |
Autor:TopSpeed
Článok vznikol v spolupráci s TOP motoristickým portálom TopSpeed.sk
