videní: 3.8K
Keď sa väčšina ľudí baví o znečistení ovzdušia, majú tendenciu predstavovať si, rýchlo sa rozvíjajúce mestá, ako sú Dillí alebo Peking. Mnoho mestských oblastí v západnom svete sa musí rovnako vysporiadať s rastúcou úrovňou smogu. Paríž v súčasnej dobe zažíva „mimoriadne vážnu krízu“, keď nastalo najväčšie znečistenie ovzdušia za posledných 10 rokov.
Mesto reagovalo zavedením bezplatnej verejnej dopravy, ktorá takto funguje už druhý deň. Navyše, mesto má zavedený systém, v ktorom má iba polovica áut povolenie, pre vjazd do centra mesta.
V utorok tak jazdili vozidlá s párnym evidenčným číslom, zatiaľ čo v stredu boli na rade vozidlá s nepárnym evidenčným číslom. Každý, kto porušil pravidlo bol pokutovaný 35€ pokutou. V prvý deň sa tak dohromady udelilo 1 700 pokút.
#Paris aujourd’hui. La preuve de la nécessité de réduire la place de la voiture en centre-ville #pollution pic.twitter.com/R10Tdu4o2Y
— Anne Hidalgo (@Anne_Hidalgo) 6. decembra 2016
Dočasný zákaz vjazdu vozidiel s párnymi a nepárnymi značkami prišiel len niekoľko dní potom, čo sa starosta Paríža zaviazal, spoločne s ďalšími troma hlavnými mestami, o zakázaní všetkých automobilov s dieselovými motormi do roku 2025. Bola to reakcia na dlhodobú snahu o zníženie nebezpečne vysokej úrovne znečisteného ovzdušia v hlavnom meste. V pláne je miesto toho podporovanie alternatívnych automobilov spolu s pešou chôdzou a jazdou na bicykli.
„Dnes sme sa postavili a povedali, že už nemôžeme ďalej tolerovať znečistenie ovzdušia, ktoré spôsobuje mnohé zdravotné problémy a z dlhodobého hľadiska aj smrť – najmä našim najzraniteľnejším občanom“, povedala starostka Paríža, Anne Hidalgo. Súčasná situácia sa nezlepšila aj kvôli bezvetriu, keďže smog nebol rozptýlený vetrom ako obvykle.
Zdroj: iflscience