Zaujímavosti

Omyly automobilizmu: Trabant, alebo Bakelitové Motorové Vozidlo


videní: 4.7K

Po prvom diele, v ktorom sme sa pozreli na mnohými zatracovaný Fiat Multipla, nasleduje jedno z najpopulárnejších vozidiel v našich končinách počas minulého režimu. Trabant.

Vyrobilo sa ho viac ako 3 milióny kusov (niektoré zdroje uvádzajú 3,2 milióna). Jedni ho milovali, iní nenávideli. Tento automobil vyrábaný v Zwickau v bývalej NDR si vyslúžil nespočetné množstvo prezývok, okrem iného vyššie spomenuté BMV, vysávač, bakeliťák, PVC jaguár, pojazdné trsátko a mnoho iných. Trabant bol terčom posmeškov najmä kvôli jeho konštrukcii, ktorá pozostávala vo veľkom množstve z duroplastu, ktorý bol pripevnený na oceľový skelet. Povrávalo sa, že jedinou jeho výhodou je, že nezrhdzavie.

Čo mu však nemožno uprieť, je fakt, že vďaka masívnemu počtu predaných kusov výrazne pomohol k motorizácii východného bloku. Bohužiaľ, západ toto auto vnímal ako jeden zo symbolov biedy vtedajšieho režimu. Pod kapotou Trabantov bol vzduchom chladený dvojtaktný dvojvalec s obsahom len 595 centimetrov kubických. Motor dodával výkon 26 konských síl, ktoré posielal cez 4-stupňovú manuálnu prevodovku s voľnobežkou, respektíve poloautomatickú prevodovku Hycomat (ktorá bola vďaka ovládaniu spojky na riadiacej páke určená najmä pre invalidov) na predné kolesá.

 

[adrotate group=”11"]

 

Obe nápravy boli odpružené listovými pružinami. Čo sa týka výbavy, na výber boli 3 stupne: Standard, S a de Luxe. Možnosť voľby bola aj pri type karosérie, obe (sedan, aj kvázi kombi označované ako Universal) však mali len dvojicu dverí, čo značne sťažovalo nastupovanie na zadnú lavicu. Okrem týchto dvoch civilných verzií sa Trabant vyrábal aj v špeciálnych vyhotoveniach pre armádu, či políciu ako otvorené terénne vozidlo s plátennou strechou s názvom Tramp. Neskôr automobilka sprístupnila verziu Tramp aj pre civilných zákazníkov.

Vďaka ľahkej “plastovej” karosérii dokázal byť Trabant aj napriek malému a slabému motoru relatívne mrštný a dokázal sa pohybovať rýchlosťou okolo 100 kilometrov za hodinu. Vodič však musel byť dostatočne odvážny a trpezlivý. 🙂 Do Trabantu bolo nutné tankovať zmes benzínu a

Špecialitou Trabantov bolo nešťastné a hlavne nebezpečné umiestnenie nádrže nad motorový priestor. Tie pri náraze na prednú časť vozidla spôsobovali vznietenie s fatálnymi dôsledkami pre posádku. Tento neduh bol vyriešený poslednou a najvýraznejšou modernizáciou v roku 1990. Trabi vtedy dostal dospelý štortaktný motor od Volkswagenu a riadiacu páku umiestnenú na podlahe.  Táto modernizácia sa však na trhu dlho neohriala, keďže v apríli o rok neskôr zišiel z výrobnej linky posledný Trabant vôbec.

 

Video si môžeš pozrieť tu:

Zdroj fotografií: Wikipedia, Flickr

NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU:

taz_skoda_1203_in_bratislava_6819313181

Škoda 1203. Auto, ktoré stálo pri začiatku, ale aj konci života

skoda_120_madrid

Škoda 105/120. Najznámejšia škodovka

bond_bug_cac_414j_lincoln_castle

Bond Bug. Zvláštna a labilná britská trojkolka

Fiat_Multipla_silver_front

Fiat Multipla. Najškaredšie auto sveta?

citroen-2cv-833357_1280

Citroen 2CV. Škaredé káčatko

DeLorean DMC-12. Návrat do budúcnosti?

DeLorean DMC-12. Návrat do budúcnosti?

b
Komentáre
Hore