Foto

Vlaky a bezpečnosť: Prečo by pásy v nich mohli byť skôr nebezpečné než užitočné?

vlaky

Vlaky a bezpečnosť: Prečo by pásy v nich mohli byť skôr nebezpečné než užitočné? S výnimkou horských dráh, vozidlá na koľajniciach – od vlaku California Zephyr spoločnosti Amtrak po japonské vysokorýchlostné vlaky Shinkansen – nie sú vybavené zabudovanými bezpečnostnými pásmi. A predsa, zakaždým, keď dôjde k vážnej železničnej nehode, novinové titulky kladú tú istú otázku: Prečo nie?

Veď väčšina ostatných vysokorýchlostných vozidiel má bezpečnostné pásy. Podľa Národnej bezpečnostnej rady Spojených štátov znižujú v autách úmrtnosť cestujúcich na predných sedadlách o 45 % a kritické zranenia o 50 % a len v Spojených štátoch zachránili v rokoch 1975 až 2017 odhadom 374 276 životov. Bezpečnostnými pásmi sú z bezpečnostných dôvodov vybavené aj lietadlá; sú najúčinnejším spôsobom, ako zabrániť zraneniam cestujúcich spôsobeným turbulenciami.

Ale len preto, že bezpečnostné pásy zvyšujú bezpečnosť áut a lietadiel, neznamená to, že by mali rovnaký účinok aj vo vlakoch, ktoré sú konštruované inak, pohybujú sa inak a, čo je najdôležitejšie, cestujúci v nich sedia inak.

Vlaky a bezpečnosť: Prečo by pásy v nich mohli byť skôr nebezpečné než užitočné?

vlaky

Našťastie sú železničné nehody zriedkavé

Štúdie o potenciálnych účinkoch inštalácie bezpečnostných pásov vo vlakoch dospeli k záveru, že nevýhody prevyšujú výhody.

V prvom rade výskumníci zistili, že riziká cestovania vlakom sú jednoducho príliš nízke na to, aby sa inštalácia bezpečnostných pásov oplatila. Hoci sú nehody, ako napríklad vykoľajenie vlaku vo Filadelfii v roku 2015, pri ktorom zahynulo osem ľudí a 200 ďalších bolo zranených, tragické, zo štatistického hľadiska sú zriedkavé.

Počet úmrtí súvisiacich s automobilmi je podľa odhadov 10-krát vyšší ako počet úmrtí súvisiacich s verejnou dopravou, čo zahŕňa nielen vlaky, ale aj autobusy, električky, metro a iné dopravné prostriedky. Kontrast je ešte väčší v prípade zranení: v roku 2023 bolo len v USA odhadom 6542 zranení súvisiacich so železničnou dopravou, zatiaľ čo National Highway Traffic Safety Administration uviedla, že počet nefatálnych dopravných nehôd dosiahol 2,44 milióna.

Na základe týchto údajov expert na bezpečnosť dopravy Steven Harrod v roku 2015 pre denník The New York Times uviedol, že bezpečnostné pásy vo vlakoch „by nepriniesli štatisticky relevantnú úroveň ochrany“

Inštalácia bezpečnostných pásov vo vlakoch by bola tiež nepraktická. Ako vysvetlil denník The New York Times, najjednoduchšia a najlacnejšia možnosť, dvojbodový pás používaný v lietadlách, by nedokázal dostatočne chrániť cestujúcich vo vlakoch, ktoré sa pohybujú nielen dopredu a dozadu, ale aj zo strany na stranu. Bezpečnejší trojbodový bezpečnostný pás, aký sa používa vo väčšine áut, nie je možné ľahko namontovať na existujúce sedadlá vo vlakoch, takže by bolo potrebné vymeniť celú vnútornú infraštruktúru vagóna.

1 2 »

b
Komentáre

Sociálne siete

facebook  

Odporúčame

HS-logo

TOPdesat.sk copyright © 2023 | Všetky práva vyhradené

Hore

online geldanlagen geldanlagen

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov