videní: 5.9K
Vymývajú vám médiá a reklamy mozog? Áno, robia to. A väčšinou ani neviete, čo sa deje, kým ste zhypnotizovaní masovými informáciami.
Návšteva sociálnych médií alebo čítanie novín sa zdá byť bežným spôsobom, ako začať deň. Ale úprimne povedané, počas prezerania správ a zábavy sme ovplyvňovaní. Média a reklamy nám tak občas vymývajú mozgy.
Médiá a reklamy sa živia reakciou na klamstvá, ktoré šíria, a taktiež nepravdivými informáciami, ktoré vypúšťajú do sveta. Predávajú produkty tak, že nám podsúvajú obrázky a opakujúce sa slová, zatiaľ čo vy sa smejete ich kreativite. Médiá sú geniálne.
Vymývajú vám médiá mozog?
Hrajú sa s vami? Pravdepodobne áno. Ale v skutočnosti sa vám páči, ako médiá a rôzne spoločnosti koketujú s vašou citlivosťou a emóciami? No, úprimne, je to jedno.
Či už sa necháte unášať, alebo ste v zajatí, masmédiá využívajú každú príležitosť na to, aby vám “vymyli mozog” v záujme vlastného zisku. Tu sú niektoré z trikov, ktoré používajú.
1. Podprahové správy
Kúzlo podprahových správ spočíva v tom, že nevieme, čo sa stalo, kým si z ničoho nič nevytvoríme názor.
Keď médiá používajú podprahové ovplyvňovanie, zvyčajne nie je príliš závažné – väčšina podprahových správ má podobu blikajúcich obrázkov alebo opakujúcich sa slov. Hoci mnohé z týchto podprahových posolstiev sú krátkodobé a mierne účinné, niektoré dlhodobé posolstvá môžu úplne zmeniť vaše rozhodovacie stratégie.
2. Tlačenie na rozpoznávanie
Reklamy v televízii a iných mediálnych zdrojoch prekvitajú vďaka jednoduchému rozpoznávaniu loga. Je to súčasť počiatočnej marketingovej stratégie. Je to tiež forma ovplyvňovania ľudí, ktorá je veľmi účinná.
Ak je napríklad logo značky červené a červená farba sa zobrazuje počas celej reklamy, stáva sa neustálou pripomienkou. Je to nenápadné, ale spôsobuje, že mozog si uchováva spomienky na logo a názov značky.
3. Falošné správy – fake news
Jedným z hlavných spôsobov vymývania mozgov spoločnosti je používanie falošných správ. Ide pravdepodobne o jeden z najrozšírenejších spôsobov manipulácie verejnosti prostredníctvom masmédií. A nemusí to vždy znamenať očividné falošné správy.
Niekedy budú falošné správy obsahovať aj nepravdivé tvrdenia pretkané faktami, aby boli správy vierohodné. Postupom času sa základná myšlienka príbehu stane úplne nepravdivou. Falošné správy sú také bežné, že sme si ako ľudia zvykli veriť veciam len preto, že sa o nich roky informovalo nepravdivým spôsobom.
4. Emocionálne podmieňovanie
Inzerenti vám vymývajú mozog tým, že infikujú vaše emócie. Presne tak, vaše pocity vás budú viesť k tomu, aby ste si kupovali výrobky alebo verili vyhláseniam, keď sa spoja s niečím, čo vás vnútorne “zahreje”. Nostalgia niektorých reklám môže tiež spôsobiť, že spoločnosti sa budú cítiť dôveryhodnejšie.