Obrovský asteroid preletí okolo Zeme a my ho uvidíme

asteroid

V roku 2029 preletí okolo Zeme asteroid. Dostal meno Apophis. Viac ako 2 miliardy ľudí ho bude môcť pozorovať voľným okom.

Slnko vychádza a osvetľuje stromy, močiare a mohutné rastliny polostrova Yucatán. Je to 66 miliónov rokov pred dneškom – poslednými dňami druhohôr. Tento pokojný svet ešte nevie, že asteroid o veľkosti hory sa blíži k Zemi rýchlosťou viac ako 64 000 km/h.

Vyzerá to ako ohnivá guľa, ktorá sa každou minútou zväčšuje a zväčšuje. Čoskoro sa už zdá, že táto guľa je väčšia ako Slnko. Dinosaury, ktorí sa túlajú po prehistorickej Zemi, nevedia, že musia utiecť, skryť sa a zachrániť sa! Nie, to naozaj nepomôže.

Asteroid narazí do planéty obrovskou silou. Neprestane sa pohybovať, kým sa nedostane cez kôru do hĺbky niekoľkých kilometrov. Náraz zanechá kráter s priemerom viac ako 161 km. Tisíce kubických kilometrov pevnej horniny sa okamžite premení na paru. Havária odštartuje sériu prírodných katastrof, ktoré vyhladia až 80% života na Zemi.

Je to práve tento asteroid, ktorý skoncuje s dinosaurami. Všetky bytosti dostatočne blízko na to, aby videli pád, neprežijú dlhšie ako pár sekúnd – zásah je tak silný. Bližšie k kráteru je zem pokrytá horúcim popolom, štrkom a sutinou.

Tsunami vlny dosiahli výšku až 305 metrov

O deväť sekúnd neskôr všetko na mnoho kilometrov v okolí – tráva, stromy, kríky – vzbĺkne. To, čo nezhorí v priebehu niekoľkých minút po zrážke, zaplaví voda. Na niektorých miestach vlny tsunami dosahujú výšku 305 metrov.

Zemou začínajú otriasať zemetrasenia ako nikdy predtým. Ich sila je ekvivalentná všetkým zemetraseniam, ku ktorým došlo na planéte za posledné dve storočia – ak by vypukli súčasne.

O niečo menej ako hodinu po zrážke sa oblasťou prehnal vietor rýchlosťou 965 km/h. Zrovnal všetko, čo zostalo stáť a rozhádzal “trosky” na kilometre ďaleko.

Neďaleko zóny priameho dopadu sa obloha začne dramaticky stmievať. To, čo vyzerá ako padajúce hviezdy, sú v skutočnosti trosky, ktoré padajú späť na zem. Počas pár hodín po havárii je obloha takmer úplne tmavá. Neskôr sa objaví trocha svetla – ale naozaj minimum. nasledujúcich pár rokov je to niečo medzi zamračeným dňom a súmrakom.

Veľa rastlín neprežije toto šero a neprítomnosť slnečného svetla. Popol zostáva vo vzduchu mesiace. Preto keď prší, voda ja vysoko kyslá. Požiare stále zúria. Produkujú tony toxínov, ktoré ničia ozónovú vrstvu. Zem čakajú ťažké časy.

Viac ako 30 000 objektov, ktoré v týchto dňoch obiehajú okolo Zeme, môže potenciálne zasiahnuť našu planétu. NASA považuje približne 1 500 z nich za “potenciálne nebezpečné”. Tieto vesmírne skaly sú pozostatky, ktoré zostali po vzniku Slnečnej sústavy asi pred 4,6 miliardami rokov.

Ak jeden z týchto objektov zasiahne našu planétu, následky budú nepredvídateľné. Môžu sa líšiť od rozbitých okien až po zničenie všetkých foriem života.

Bohužiaľ, v našom prípade je to pravdepodobne druhá možnosť. V roku 2004 astronómovia objavili pri Zemi obrovský asteroid. Prvé pozorovania ukázali, že šanca na zrážku je o niečo menšia ako 3%.

Asteroid dostal meno Apophis

Asteroid dostal meno Apophis. Má viac ako 335 m a váži približne 20 miliónov ton. Okolo našej planéty by mal preletieť v piatok 13. apríla 2029. Apophis preletí vo vzdialenosti 30 500 km od zemského povrchu.

Vedci sú si takmer istí, že asteroid sa nezrazí s našou planétou. A čo viac, sú veľmi nadšení z možnosti vidieť tento vesmírny objekt zblízka. A nielen oni – voľným okom budú môcť asteroid sledovať až 2 miliardy ľudí.

Aj keď táto vesmírna skala môže našu planétu minúť v roku 2029, neznamená to, že sa nevráti o 7 rokov neskôr, v roku 2036. A vtedy už nemusí existovať život, ako ho poznáme. Gravitačná sila Zeme pravdepodobne priblíži asteroid. A keď sa vráti takmer o desať rokov neskôr, bude to na bližšom kolíznom kurze.

Čo by sa potom stalo, keby Apophis alebo akýkoľvek iný asteroid jeho veľkosti narazil do našej planéty? Rútil by sa na Zem rýchlosťou viac ako 1 600 km/h.

Kvôli svojej obrovskej veľkosti by trenie vzduchu nedokázalo spomaliť tohto votrelca. Až zemská kôra by zastavila tento obrovský kameň. Náraz by zmenil na paru nielen samotný vesmírny kameň, ale aj obrovský kus zemskej kôry.

1 2 »