Zaujímavosti

4 veci, ktoré ste (pravdepodobne) o vode nevedeli

4 veci, ktoré ste (pravdepodobne) o vode nevedeli

videní: 724

Až 60 percent telesnej hmotnosti tvorí voda. Orgány vďaka nej fungujú tak, ako majú. O jej dôležitosti svedčí aj to, že hoci bez potravy prežijeme niekoľko týždňov, bez vody zomrieme už do niekoľkých dní. Pozrite sa spoločne s nami na 4 veci, ktoré ste pravdepodobne o vode nevedeli.

 

1. Hydratácia

Pri dostatku vody zostáva koža hrubá a pružná, telo si ľahšie reguluje teplotu a obličky bez problémov filtrujú odpadové látky. Ak je množstvo vody priveľké alebo primalé, organizmus to kompenzuje jej presunom z buniek či do nich oba tieto procesy ho však môžu poškodiť.

 

Telo začne vstrebávať vodu už 5 minút po jej vypití.

 

2. Dehydratácia

Ak vylúčime viac vody, ako príjmeme, do niekoľkých hodín sa rozvinú príznaky ako pocit na odpadnutie či únava. Skôr ako sa problém stane závažným, telo sa pokúsi hop vyriešiť stupňovaním smädu. V extrémnych prípadoch dehydratácia zapríčiní epileptické záchvaty, poškodenie mozgu či dokonca smrť.

 

Možno vypiť priveľa vody? Ak prirýchlo prijmeme značné množstvo vody, do buniek jej vstúpi priveľa. Opuch mozgu sa prejavuje bolesťou hlavy, závratmi a zmätenosťou. V ťažkých prípadoch otrava vodou vedie k smrti.

 

3. Regulácia hydratácie

Vodu strácame najmä pri močení, no isté množstvo aj vydychujeme a vyparuje sa nám z pokožky. Kvantitu vody v tele regulujú obličky, ktoré zabraňujú tomu, aby sa krv priveľmi koncentrovala či riedila. Ak množstvo vody v tkanivách klesne, pocítime smäd.

Smäd vyvolaný nedostatkom vody: Keď objem krvi klesne aspoň o desať percent, zareagujú receptory v srdci a tepnách a navodia smäd. Keď sa napijeme doplníme si množstvo vody v krvi a zvýšime jej objem. Čo ak prijmeme vo vysokej miere soľ? Ak zjeme priveľa soli, jej koncentrácia v krvnej plazme stúpne a z buniek začne vystupovať voda. Ak sa množstvo soli zvýši o jedno-dve percentá, pocítime smäd.

 

4. Koľko vody potrebujem?

Množstvo vody, ktorú vyžaduje naše telo, závisí od podnebia a vykonávaných činností. Stredne aktívnym ľuďom v miernom podnebí sa často odporúča, aby denne vypili osem pohárov tekutín, teda 2 až 3 litre. Toto množstvo už zahŕňa vodu obsiahnutú v nápojoch a jedlách. Zdraví mladí ľudia urobia najlepšie, ak budú počúvať svoj organizmus a piť vtedy, keď pocítia smäd. Starším ľuďom však dehydratácia hrozí aj v prípade, že na nich smäd nedoľahne, preto musia dbať na dostatočný príjem vody.

Zdroj: Wiki | topdesat

b
Komentáre
Hore

online geldanlagen geldanlagen