Zaujímavosti

Správne fungovanie ľudského tela: Minerály


videní: 456

Medzičasom sme vám priniesli zaujímavý článok ohľadom vitamínov. Rovnako ako pri nich, aj v prípade minerálov sa toho už popísalo mnoho. Poďte sa však spoločne s nami pozrieť na jednu z nevyhnutných zložiek potravy, ktorou sú bez pochyby minerály.

Na správne fungovanie tela sú okrem vitamínov potrebné aj minerály. Sedem makrominerálov musíme prijímať v pomerne veľkých množstvách, zatiaľ čo stopových prvkov nám stačí málo. Minerály sa prirodzene vyskytujú v niektorých potravinách a vyvážená strava by mala zabezpečiť ich dostatočný príjem. V prípade nedostatku však môžu byť potrebné výživové doplnky.

Slabý príjem minerálov môže viesť k rozličným zdravotným problémom. Dlhodobý deficit vápnika napríklad zapríčiňuje zníženú hustotu kostnej hmoty a osteoporózu. Nedostatok železa spôsobuje anémiu, spojenú so slabosťou a s únavou. Medzi prvé príznaky deficitu horčíka patrí nevoľnosť. V každom z týchto prípadov možno odporučiť zmenu v stravovaní alebo užívanie výživových doplnkov.

Minerály pochádzajú z hornín či pôdy a v podzemnej vode sa rozpúšťajú za vzniku nabitých častíc – iónov. Tie prostredníctvom koreňov vstrebávajú do pletív rastliny. K nám sa potom dostanú v rámci potravového reťazca. Tie, ktoré potrebujeme vo veľkom množstve sa nazývajú makrominerály.

Na druhej strane existujú aj stopové minerály. Minerály, ktoré ľudské telo potrebuje iba v malých množstvách, sa nazývajú stopové. Napriek tomu, že ich vyžadujeme v nepatrných množstvách, nie sú menej dôležité ako makrominerály. Patrí medzi ne aj železo, ktorého v strave často neprijímame dosť. Železo umožňuje prenos kyslíka červenými krvinkami a pomáha pri uvoľňovaní energie. Častá je sideropénická anémia. Železo môžeme nájsť v listovej zelenine, vaječnom žĺtku či v červenom mäse. Napríklad takú meď vyžadujú mnohé enzýmy a je dôležitá aj pre metabolizmus železa. Hoci nedostatok je zriedkavý, môže zapríčiniť anémiu. Medzi stopové minerály zaraďujeme aj selén, zinok, jód, fluór či mangán, chróm, molybdén, nikel, kremík, vanád či kobalt. Medzi makrominerály zasa sodík, horčík, chlór, síru, fosfor, vápnik či draslík.

Zdroj: Pexels | topdesat

b
Komentáre
Hore
// Infinite Scroll $('.infinite-content').infinitescroll({ navSelector: ".nav-links", nextSelector: ".nav-links a:first", itemSelector: ".infinite-post", loading: { msgText: "Načítavajú sa nové články...", finishedMsg: "Ľutujeme, nie sú ďalšie články" }, errorCallback: function(){ $(".inf-more-but").css("display", "none") } }); $(window).unbind('.infscr'); $(".inf-more-but").click(function(){ $('.infinite-content').infinitescroll('retrieve'); return false; }); $(window).load(function(){ if ($('.nav-links a').length) { $('.inf-more-but').css('display','inline-block'); } else { $('.inf-more-but').css('display','none'); } }); $(window).load(function() { // The slider being synced must be initialized first $('.post-gallery-bot').flexslider({ animation: "slide", controlNav: false, animationLoop: true, slideshow: false, itemWidth: 80, itemMargin: 10, asNavFor: '.post-gallery-top' }); $('.post-gallery-top').flexslider({ animation: "fade", controlNav: false, animationLoop: true, slideshow: false, prevText: "<", nextText: ">", sync: ".post-gallery-bot" }); }); });

online geldanlagen geldanlagen