Tajomná správa z vesmíru – 2.časť

vesmír

Pokračujeme druhou časťou článku o neznámom signáli, ktorý zachytil v roku 1977 istý astronóm Jerry R. Ehman a ktorý trval 72 sekúnd. Ba čo viac, vyzeralo to, akoby niekto signál s kódom 6EQUJ5, vysielal zámerne.

Systém Big Ear neumožňuje prehľadávať vesmír. Funguje tak, že sa zameria na jedno miesto na oblohe a využije rotáciu Zeme. Tá ho posunie o 72 sekúnd a práve vtedy skúma daný úsek (práve preto J. Ehman zachytil signál na 72 sekúnd). V momente objavu bola anténa nasmerovaná na súhvezdie strelca a intenzita signálu bola najsilnejšia v strede oblúka, takže sa dalo predpokladať, že signál pochádza z vesmírneho telesa. Anténa sa snažila zachytiť vysielanie aj o tri minúty neskôr, ale čudný signál už nezaznamenala.

Pozrime sa spoločne na niekoľko hypotéz. To čo sa stalo tej noci v roku 1977, bolo šokujúce a vedci nenašli uspokojivé vysvetlenie. Existujú tri dohady o pôvode signálu, ktorý Ehman nazval podľa anglického citoslovcia vyjadrujúceho údiv, čiže Wow! Názov vznikol tak, že keď si astronóm na tlačenej podobe signálu všimol zvláštny jav, napísal vedľa neho spomínané citoslovce. Prvým dohadom je, že signál by mohol pochádzať zo satelitu, ktorý sa v tej chvíli dostal do obežnej dráhy Zeme. Sám Ehman však s touto domnienkou nesúhlasí, lebo tvrdí, že v tej dobe neevidovali satelity ani lietadlá vysielajúce v takej frekvencii (1 420 MHz). Okrem toho daná frekvencia bola chránená. Rovnako nie je možné, aby signál pochádzal z pozemskej vesmírnej lode. Za 72 sekúnd by vesmírna raketa preletela značnú vzdialenosť a signál Wow! pochádzal z jedného miesta.

Iní sa nazdávajú, že zvláštny signál bol výsledkom mimoriadne silného vesmírneho úkazu alebo kozmických javov, ako gravitačná šošovka. Tieto teórie sú však málo pravdepodobné.

Ďalšou možnosťou je, že išlo o signál z planéty, ktorý sa odrazil od vesmírneho šrotu a s oveľa vyššou intenzitou sa vrátil na Zem. Ani jedna z hypotéz však vedcov nepresvedčila, a preto považujú signál Wow! stále za záhadu. Pri príležitosti 30. výročia objavu J. Ehmana – teda v roku 2007 – Ehman vyhlásil: „Keďže všetky možnosti, že by mohlo ísť o signál zo Zeme, sme vylúčili, alebo sú nepravdepodobné, a keďže sa nedá vylúčiť, že by mohlo ísť o mimozemský signál, musíme pripustiť, že nám mimozemšťania poslali správu, ktorú sme zaznamenali ako signál Wow!. Očakávam, že observatóriá podobné signály ešte zachytia a budú ich môcť analyzovať.“ Systém Big Ear ho však už nezaznamená, v roku 1998 ho demontovali.

Zdroj: advancedsciencenews topdesat