Zaujímavosti

Jesenné poklady: Jablká a hrušky

Jesenné poklady: Jablká a hrušky

videní: 287

Jablká a hrušky sú jesennými pokladmi našich záhrad. Aj keď sa v našich obchodoch dajú kúpiť celoročne, ich prirodzenú sezónu by sme nemali premárniť, lebo máme najväčšiu šancu kúpiť a konzumovať ovocie s najvyššou výživovou hodnotou a od mnohých drobných pestovateľov často aj chemicky neošetrované. Prečo sú jablká a hrušky tak zdravé si prečítajte v našom článku a vyskúšajte aj naše jednoduché recepty.

Jablká odporúčal už známy Sebastian Kneipp ako “pokrm krvi prospešný”. Sú skvelým diétnym pokrmom upravujúcim rôzne žalúdočné ťažkosti, obojstranne regulujú stolicu, pri hnačke zastavia, pri zápche uvoľnia. Sú vynikajúcim zdrojom diétnej vlákniny a spolu s hruškami sú veľmi odporúčané gastroentorológiou. Aj starobylá indická ajurvéda po stáročia považovala dusené jablká, prípadne aj iné ovocie povarené spolu s korením ako napr. škorica a klinčeky, za pokrm veľmi liečivý pre stav tráviaceho traktu. Nie náhodou naše babičky tak radi robievali čerstvé kompóty s klinčekmi a škoricou ako zdravú náhradu dezertu.

„Doporučujem ráno s pribalenými jabĺčkami na olovrant smelo vykročiť do práce podľa známeho príslovia ,kto jablko denne zje, k tomu lekár nechodí‘,“ odporúča Bc. Petra Húsková, hlavná výživová poradkyňa NATURHOUSE pre SR, http://www.naturhouse.sk.

Znižujú cholesterol

Jablko pozostáva až z 30 % z pektínu, jablčnej vlákniny, ktorá znižuje hladinu cholesterolu a viaže na seba jedovaté látky ako je olovo a ortuť. Soli kyseliny vínnej – vínany – v jablku bránia škodlivej tvorbe fermentov a usadzovaniu baktérií v črevách. S každými desiatimi gramami vlákniny sa znižuje o 14 % pravdepodobnosť srdcových chorôb. Stredne veľké jablko obsahuje 5 g vlákniny.

Jablká pomáhajú aj proti obezite, hoci obsahujú istý podiel cukru. Obézne ženy, ktoré do svojej diéty zahrnuli tri jablká denne, schudli viac ako tie, ktoré jablká nejedli. Aj diabetici zaznamenali pozitívny vplyv jabĺk, kedy im po jedle menej vyskočila glukóza v krvi, pravdepodobne vďaka obsahu rozpustnej vlákniny. Iná štúdia zistila, že strava bohatá na ovocie, ako sú hrušky a jablká, pomáha ženám vo veku od 30- 50 rokov chudnúť. Po 12. týždňoch schudli ženy, ktoré jedli hrušky a jablká, priemerne 1,5 kg. Rovnaká štúdia navyše zistila u žien, ktoré konzumovali tieto dva druhy ovocia, významný pokles krvného cukru a cholesterolu. Ak  chudnete a pri pravidelnej konzumácii jabĺk hneď vyhladnete, je to úplne normále, pretože urýchľujú proces trávenia.  Skúste celé jablko rozmixovať s vodou, pridať škoricu. Takáto kombinácia Vás určite osvieži a zaženie chuť na sladké.

Hruška je prastaré ovocie, ktoré ľudstvo pojedalo pravdepodobne už v dobe kamennej. „Jedna stredne veľká hruška má rovnaký obsah vitamínu C a draslíka ako polovica šálky pomarančovej šťavy. Priemerná hruška obsahuje okolo 4 g vlákniny tvorenej prevažne rozpustnými pektínmi a lignanmi. Je tiež plná účinných rastlinných antioxidantov. Hrušky sa v dejinách používali na liečbu mnohých zdravotných problémov od porúch zažívania a kŕčov až po znižovanie horúčky,“ vraví Bc. Petra Húsková, hlavná výživová poradkyňa NATURHOUSE pre SR, http://www.naturhouse.sk.

V dužine a šupke hrušiek sa vitamíny a minerálne látky nachádzajú v zladenej rovnováhe, takže sa môžu v látkovej premene optimálne zužitkovať. To sa týka najmä protihráčov medzi biologicky účinnými látkami, napr. draslíka a sodíka, medi a zinku, vápnika a fosforu. Tieto vlastnosti robia z hrušiek najlepšiu potravinu pre boj s ťažkými kovmi a jedovatými látkami ako je olovo, ortuť a kadmium alebo konzervačnými prísadami, ktoré vyväzujú, neutralizujú a vylučujú z tela. Hrušky sú veľmi bohaté na kyselinu listovú (pre rast, krvotvorbu, dobrú náladu), draslík (odvodňuje) a vitamín C (imunitný systém).

 

Hrušky regulujú čreva

Podporujú odstraňovanie odpadových produktov látkovej premeny, zmierňujú tráviace ťažkosti. Naši predkovia však kládli veľký dôraz na to, ako hrušky jesť. Plody museli byť dokonale zrelé, pretože inak môžu pôsobiť plynatosť a zápchu. A pokiaľ neboli dokonale zrelé, jedli sa pečené, čo sa odporúča aj v súčasnej dobe, pretože pečené hrušky pôsobia regulačne a prípadné hnačky zastavia. Hrušky majú samy o sebe vysoký podiel vody, ktorý zabezpečí rýchly prísun uvoľnených živín do čriev. Tým pomáhajú črevá čistiť.

JEDNODUCHÁ PEČENÁ HRUŠKA

Ingrediencie: 1 stredná zrelá hruška, 1 lyžička až 1 lyžica javorového sirupu, 1,5 lyžice vody, 1 lyžica hrozienok, štipka čerstvo mletého klinčeka a muškátového orieška

Postup: Rúru predhrejte na 190° C. V miske zmiešajte sirup, vodu a korenie a do tejto tekutiny dajte na 20 minút namočiť hrozienka tak, aby boli úplne ponorené. Hrušku umyte a vykrojte jadrovník. Hrozienka vyberte a dajte do vydlabaného stredu hrušky. Povrch hrušky postriekajte javorovým roztokom. Pečte v zapekacej mise voľne zakrytej alobalom pri 190° C približne 20 minút alebo domäkka.

 

2 TIPY NA HRUŠKOVÉ SMOOTHIE

a/ 2 hrušky, 2 kusy stonkového zeleru, 1 list kelu, 1 hrsť zelenej petržlenovej vňate

b/ ½ hrnčeka čučoriedok, 1 uhorka, 1/4 limetky, 1 hruška

 

HRUŠKOVÉ ČATNÍ

Ingrediencie: 1 šálka hrušiek olúpaných a nakrájaných na plátky, 1 lyžica olivového oleja, štipka kurkumy, ¼ lyžičky mletého kardamónu, ¼ lyžičky čerstvo namletého čierneho korenia, ¼ lyžičky mletého zázvoru, ¼ lyžičky prelisovaného cesnaku, ¼ šálky prepláchnutých hrozienok, štipka soli, ½ lyžice medu

Postup: Na rozohriatom oleji orestujte hrušky, pridajte ostatné ingrediencie okrem medu, opekajte asi 15 minút na miernom ohni. Nechajte 20 minút vychladnúť a potom primiešajte med. Dobre premiešajte a podávajte.

 

PLNENÉ PEČENÉ JABLKÁ

Jesenné poklady: Jablká a hrušky

Ingrediencie: 8 väčších pevných jabĺk, hŕstka hrozienok, hŕstka sušených marhúľ, hŕstka sušených brusníc, ½ lyžičky mletej škorice, ½ lyžičky mletého muškátového orieška

Postup: Rúru predhrejte na 180° C. Z jabĺk vyrežte jadrovník a postavte ich vedľa seba do keramickej zapekacej misy. Všetky ostatné prísady spolu zamiešajte a naplňte nimi jablká. Vložte do rúry a pečte asi 30 minút, až jablká zozlatnú.

Tip: Plnené pečené jablká sú vynikajúcou prílohou napr. k pečenej bravčovej sviečkovej alebo morke.

 

NEPEČENÉ GULÔČKY Z KRÍŽALIEK

Ingrediencie: Na asi 30 guľôčok potrebujete: hrnček krížaliek, hrnček lieskových orechov, hrnček vykôstkovaných datlí, 2 lyžice holandského kakaa

Postup: Krížalky a datle nakrájajte na menšie kúsky, prelejte v sitku vriacou vodou a nechajte odkvapkať. Orechy opražte nasucho na panvici, až sa začnú odlupovať šupky, ktoré potom pomocou utierky odstráňte a ešte horúce ich spolu s jablkami, ďatľami a kakaom rozmixujte na pevnú hmotu (pri mixovaní môžete pridať trochu vody). Tvarujte malé guľôčky. Do zmesi môžete pridať aj škoricu a štipku soli.

Zdroj: BoredPanda | topdesat

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť