Zaujímavosti

5 vecí, ktoré nikdy nerobiť pri jazde s automatom

5 vecí, ktoré nikdy nerobiť pri jazde s automatom

videní: 6.4K

“Automat” nebol pred pár rokmi v našich končinách úplne bežnou vecou. Dnes však rýchlo naberá na popularite, najmä vďaka jednoduchosti ovládania. Kúzlu automatu podlieha stále viac a viac vodičov. Vedia však, ako s automatmi správne zaobchádzať? Autor známeho Youtube kanálu Engineering Explained zostavil 5 vecí, najčastejších chýb, ktoré robia vodiči pri jazde automatom. Vychádza z klasického automatu s hydrodynamickým meničom.

1.  Nevyraďujte do N počas jazdy

Dôvodom tohto kroku je snaha o šetrenia paliva. Áno, existujú situácie, kedy je vhodnejšie vyradiť a nechať auto „plachtiť“ na neutrále. Polemiku, či viac šetríte pri jazde dolu kopcom so zaradeným stupňom alebo neutrálom, teraz nechajme tak. Samotné vyraďovanie do neutrálu počas jazdy nespôsobuje problémy. Horšie je to už pri radení D. Zmenu režimu medzi P, R, N a D by sme mali vykonávať len počas úplného státia vozidla, inak mechanizmus prevodovky viac zaťažujete. Jednoducho počas jazdy sa s pákou nehrajte a nechajte ju v režime D (S). Niektoré automaty dnes vyraďujú v eko režime do neutrálu samé a využívajú plachtenie pre úsporu paliva. Tieto prevodovky sú na to ale dimenzované už od výroby.

 

2. Neraďte spiatočku pred úplným zastavením

Toto patrí medzi najbežnejšie chyby vodičov. Mylný názor je, že prevodovka sa s tým “nejako vyrovná”. Áno, vyrovná, ale za cenu vyššieho opotrebenia, ktoré vedie k skoršiemu opotrebeniu brzdiacich pásov. Už pri prvom bode je uvedené, že zmenu režimov P, R, N a D treba robiť len počas státia.

 

3. Neraďte z N do D pri vysokých otáčkach

Niekto pri snahe o rýchly rozbeh dokáže vytočiť motor na neutrál a pri vysokých otáčkach preradí do D. Áno, kolesá možno prehrabnú a nasleduje rýchly štart, no brzdiaci pás a spojky dostanú poriadne zabrať.

Pokiaľ chcete rýchlo vyštartovať, existujú dva postupy. Ak máte v aute funkciu Launch Control, môžete ju aktivovať a užívať si poriadny odpich. No aj v takomto prípade dostane automat poriadne zabrať a vo väčšine návodov sa dočítate, že to máte robiť len občas.

Ďalšou možnosťou na rýchly rozjazd je použitie oboch nôh. Ľavou nohou podržíte brzdový pedál, pravou pritlačíte plynový pedál a potom uvoľníte brzdu. Zabrať dostane najmä hydrodynamický menič, ale pokiaľ to nebudete robiť často, nemal by to byť veľký problém.

 

4. Nevyraďujte do N pri státi na semafore

Niektorí vodiči majú zlozvyk, že pri státi na križovatke vyradzujú do neutrálu. Pravdepodobne si tento postup zobrali z manuálnych prevodoviek, kde je správny. V prípade automatov je však nepotrebný, až škodlivý. Vyraďovanie do N alebo radenie P počas státia na semafore je úplne zbytočné. Pre mechaniku auta je šetrnejšie nechať auto v režime D. Áno, existuje tu mierny tlak turbíny, ale ten je omnoho menší ako pri bežnom rozjazde, keď zošliapnete plyn.

 

5. Neraďte P pred úplným zastavením

Radenie P pred úplným zastavením. Áno, už sme písali o tom, že zmenu režimov by ste mali vykonávať len počas státia. Radenie parkovacieho režimu P je však špecifické tým, že aktivuje parkovaciu západku, ktorá zabráni otáčaniu prevodovky a teda aj pohybu vozidla. Je logické, že pokiaľ tak vykonáte počas jazdy, na západku vytvoríte veľký tlak a tá sa môže zlomiť. Dobrou správou je, že moderné automaty to väčšinou už nedovolia. Z rovnakého dôvodu výrobcovia neodporúčajú nechávať auto v kopci stáť len v režime P. Malá západka nie je dimenzovaná na to aby držala ťažké auto v kopci. Na to slúži ručná brzda.

Ďalšie tipy, ako predĺžiť životnosť prevodovky. Pred dynamickou jazdou nechajte prevodovku (ako aj zvyšok auta) poriadne zahriať. Pokiaľ ťaháte prívesy, skráťte interval výmeny oleja. Ten by ste mali meniť každých 60 000 km pri nenáročnom využití! Ťahanie vozidla s automatom je za určitých podmienok možné. Platí tu pravidlo 50, 50. Teda maximálne na vzdialenosť 50 km a najvyššou rýchlosťou 50km/h. Ak totiž nepracuje motor, nefunguje ani olejové čerpadlo a prevodovka sa môže bez mazania poškodiť.

Ak budete automat používať citlivo a pravidelne sa oň starať, prežije zvyšok auta.

Zdroj: topspeed.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť