Zaujímavosti

Škoda Favorit Coupé: Prečo na ňom naši otcovia nejazdili?

Škoda Favorit Coupé: Prečo na ňom naši otcovia nejazdili?

videní: 7.0K

Škodu Favorit pozná každý. Ešte donedávna ich boli na cestách doslova mraky. Potencionálny youngtimer pomaly, ale iste vymiera. Jeho miesto zaujala Škoda Felicia, pod ktorej kabátom sa skrýval “len” modernizovaný Favorit. Vedeli ste, že okrem Favoritu a Formanu existovalo “Fáčko” aj v trojdverovej karosérii? Prečo teda naši otcovia nejazdili na Škoda Favorit Coupé, trojdverovom hatchbacku s talianskym dizajnom a bezrámovými oknami?

Aj trojdverový Favorit Coupé navrhli Taliani

Škoda Favorit Coupé: Prečo na ňom naši otcovia nejazdili?

Viete o tom, že aj klasický 5 -dverový Favorit navrhlo preslávené talianske štúdio na čele s Nucciom Bertone? Predchodca Škody, štátny podnik AZNP, vyvíjal v roku 1982 nový automobil. S návrhom dizajnu oslovili práve Bertoneho. Neobišlo sa to bez zdržania, aj kvôli vtedajšej dobe socializmu. V roku 1983 podpísali obe strany dohodu. Centro Stile Bertone malo navrhnúť nielen 5 -dverový hatchback Favorit, ale aj kombi (Forman), sedan a trojdverové kupé.

[adrotate group=”11"]

A to Taliani splnili do bodky. Navrhli a vyrobili maketu Škoda Š 738, teda Favorit Coupé. Auto malo na vtedajšiu dobu športový akcent, bezrámové okná a štýl ako zatiaľ žiadna iná Škoda. Prvým počinom bola maketa 1:4 z roku 1985, na základe ktorej vznikli výrobné výkresy a príprava pre výrobu v závode v Kvasinách. Koncom roku 1986 vyrobili karosériu a hotový prototyp prišiel na svet v roku 1987. Predok bol takmer identický s klasickým Favoritom, čelné sklo však výraznejšie sklonili a predné dvere logicky predĺžili.

favorit_coupe_3

Najzaujímavejším prvkom boli bezrámové okná a optický “schodík” pri B stĺpiku. A neostalo ani pri klasických kľučkách dverí. Taliani ich skryli tesne za predné dvere. Podobné riešenie malo Fiat Uno. Všimnite si, že reálny prototyp Škoda Favorit Coupé sa od makety čiastočne líšil. Škodováci si dizajn jemne upravili a nakoniec sa zmeny páčili aj Bertonemu, ktorý pre trojdverový Favorit predpovedal úspech.

favorit_coupe_4

 

Na Škoda Š 738 nezvýšili financie

Podvozok Škoda Favorit Coupé vychádzal zo štandardnej platformy s rázvorom osí kolies 2450 mm a rozchodom kolies 1400 mm vpredu a 1365 mm vzadu. Dĺžkou karosérie 3830 mm prekonával klasický Favorit o 15 mm a bol o 45 mm nižší. Spočiatku stál na 13 – palcových prototypových kolesách, ktoré neskôr kvôli pevnosti zamenili za štandardné sériové disky.

favorit_coupe_5

Pod kapotou bilo benzínové srdce s objemom 1,3 l s výkonom 46 kW (62 k). Neskôr Škoda plánovala pod športový kabát umiestniť 1,4 l benzíniak s výkonom 76 koní, čo znelo pre dynamicky sa tváriaci model Škoda Š 738 Favorit Coupé oveľa lepšie.

Auto bolo pripravené na spustenie výroby v roku 1993, prototyp plne funkčný a so zaujímavým dizajnom. Prečo do sériovej výroby Favorit Coupé nikdy nedošiel? Za všetkým hľadaj peniaze. Vývoj zožral hromadu finačných prostriedkov, nakoniec prišlo sklamanie. Kvôli vyčerpaným financiám dostal prednosť klasický 5 dverák a kombi Forman. Škoda Favorit Coupé dostala stopku a trojdverový Favorit sa do sériovej výroby bohužiaľ nikdy nedostal. Ostáva len trpká spomienka, ktorej súčasťou je aj dnešný článok.

Zdroj: driveit.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom driveit.sk

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť