Video

Tatra 111: Auto, ktorému na Sibíri postavili pamätník

Tatra 111

videní: 20.6K

Tatra 111 bola navrhnutá a postavená počas druhej svetovej vojny pôvodne pre Wehrmacht, no nakoniec jej postavili pomník pre pomoc pri budovaní socializmu v Rusku.

Za vznikom Tatry 111 stojí požiadavka nemeckého Wehrmachtu počas druhej svetovej vojny, ktorý potreboval ťažký a výkonný nákladný automobil na východný front. Kopřivnická automobilka vzala podvozok zo staršej Tatry 81, vylepšila ho, kde ho mohla, dala naň novú karosériu a Tatra 111 bola na svete. Prvý kus bol poskladaný už  v roku 1942, čo znamená, že tento rok oslavuje úctyhodné 76. narodeniny.

Český ťažký nákladný automobil poháňal novo vyvinutý naftový dvanásťvalec s objemom 14,825 litra, pričom rady valcov boli umiestnené pod uhlom 75 stupňov.  Dva čelné ventilátory napojené pomocou klinových remeňov napomáhali ku chladeniu motora. Zaujímavosťou je aj to, že motor mal na tú dobu slušný výkon 210 koní (154,4kW), ktorý v neskorších verziách znížili na rovných 154 kW. Súčasne znížili maximálne otáčky, čo viedlo k väčšej spoľahlivosti vozidla.

Pre túto Tatru bol typický negatívny, teda záporný sklon čelného skla. Toto riešenie bolo údajne použité preto, aby sa v ňom v noci neodrážalo svetlo z lietadiel, čo je vo vojnových podmienkach veľmi nežiadúci jav, ktorý môže zaujať pozornosť nepriateľa.

Pozoruhodné, a aj pomerne málo známe je, že množstvo dielov z motora, ktorý poháňal Tatru 111, bolo použitých do tankových motorov Tatra 955 z roku 1943, ktoré mali ešte o 6 valcov viac. Okrem toho sa motor ako náhradný montoval do nemeckých tankov Panzer 3 a 4 a v ťažkých tankoch Panther G a Tiger II B mali byť dokonca použité dokonca dva motory naraz.

Tatra 111 sa začala vyvážať aj do vtedajšieho Sovietskeho zväzu, konkrétne na chladom  bičovaný Sibír. Kde ťažko skúšané nákladne automobily končili tak Tatra sa vedela popasovať s krutým Sibírskym terénom a brutálnou zimou. Tatra 111 ako jediná vydržala v extrémnych ruských podmienkach a zachránila obyvateľov pred istou smrťou vyhladovaním. Preto práve na jej počesť postavili pomník.

Snímka obrazovky (2)

Do vtedajšieho Sovietskeho zväzu sa vyviezlo cez 7000 exemplárov Tatry 111. Jej nástupcom sa stala známa Tatra 138.

Pozrime sa spolu, ako sa Tatra 111 po dlhom čase znova prebrala k životu.

Zdroj: autorevue | topdesat

b
Komentáre

Sociálne siete

facebook  

Odporúčame

HS-logo

TOPdesat.sk copyright © 2023 | Všetky práva vyhradené

Hore
});

online geldanlagen geldanlagen

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov