Zaujímavosti

Britský novinár testoval Škodu Favorit: Prečo nie sú všetky autá také dobré?

Škoda Favorit

videní: 12.1K

“Prečo všetky autá nie sú také dobré?” Tak znie nadpis článku, ktorého hlavným hrdinom je československý automobil, ktorý postavil našu krajinu na kolesá po nežnej revolúcii. Reč je o Škode Favorit.

K nezvyčajnému testu došlo v rámci osláv 25. výročia pripojenia českej Škodovky k nemeckému koncernu Volkswagen Group. “Favorit váži menej ako jednu tonu, dokonca aj so mnou vnútri – vysoké Audi Q7 vpredu vpravo váži dvakrát toľko nenaložené. Dokonca aj môj ročný Seat Ibiza váži viac než Favorit – s výkonom 74 koní v porovnaní s 54 koňmi Favoritu, ale s pol tonou tuku navyše, má takmer rovnaký pomer výkonu k hmotnosti. V mnohých ohľadoch však Favorit z roku 1991 predčí Ibizu z roku 2015. Ako môžu byť dve autá oddelené dvadsiatimi rokmi tak podobné? Realisticky, čo dokáže Ibiza oproti Favoritu naviac?” Pýta sa Ed Wiseman, ktorému sa do rúk dostal nejazdený Favorit ako zo stroja času. Ako poznamenal, keď tento konkrétny kúsok zišiel z továrne v roku 1991, ešte nemal ani vodičský preukaz. Wiseman s Favoritom cestoval do rodiska automobilu – Mladej Boleslavi.

“Pozerám sa na volant. Vyzerá strašne ťažkopádne. V Škode Favorit nie sú žiadne airbagy. Neexistuje žiadny systém ABS ani trakčná kontrola. Škoda pre mňa láskavo prezula pneumatiky a brzdové doštičky, pretože moje prežitie v núdzi bude úplne obmedzené na moje reakčné časy a trenie. Ak sa dostanem do kolízie s niečím ako Q7, mám to zrátané. Dokonca aj posádka Ibizy by z takejto scény odišla po vlastných, no ja vo Favorite by som odišiel v sanitke,” zhodnotil bezpečnosť Wiseman, ktorý ďalej Favoritu vyčítal absenciu zapaľovača, do ktorého si potreboval zapojiť navigáciu. Ten bol totiž za príplatok.

 

Nenechaj si ujsť

“Po menej ako hodine mojej európskej cesty si uvedomujem, aký príjemný je Favorit. Má správne odpružené sedadlá – sú ako kreslo a môj chrbát je oveľa spokojnejší, ako po rovnakom čase v aute za 120.000 libier v predchádzajúcom týždni.” Novinár ďalej ocenil živý 1,3 litrový benzínový štvorvalec a skonštatoval s odkazom na aktuálny trend downsizingu, že súčasné autá majú tendenciu mať menej valcov. Dokonca sa mu podarilo dosiahnuť aj najvyššiu konštrukčnú rýchlosť 150 kilometrov za hodinu.

Napriek zrejmým nedostatkom Wiseman vyniesol verdikt nad automobilom, ktoré postavilo Česko a Slovensko na kolesá: “Napriek všetkému som vo Favorite spokojnejší, ako som bol vo väčšine moderných automobilov. Dizajn palubnej dosky je neuveriteľne zastaralý, ale je ergonomický – veľké, funkčné tlačidlá ovládajú väčšinu hlavných funkcií vozidla, zatiaľ čo všetky displeje sú pre vodiča dobre viditeľné. Samozrejme, Favorit v mnohom zaostáva za dnešnými vozidlami, ale jednoduchosť vytvára intuitívny spôsob používania.”

[adrotate group=”11"]

Favorit mal pod kapotou benzínový štvorvalec s objemom 1281 centimetrov kubických, ktorý v základnej verzii ponúkal 40 kW (54 koní)a v najsilnejšej 50 kW (68 koní). Vrcholom bola úprava spoločnosťou Autospektrum 2000 s. r. o. Mariánské Lázně s názvom Sprint 75. Ako názov napovedá, výkon motora bol zvýšený na 56 kW, čo predstavuje 75 koní. Sprint 75 dosahoval maximálnu rýchlosť 160 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol za 13 sekúnd. Výkon na predné kolesá prenášala výhradne päťstupňová manuálna prevodovka.

Favorit sa vyrábal celkovo v troch verziách: hatchback, kombi Forman a Pick-up, poprípade špeciálna verzia Praktik (upravený Forman), či kabriolet v úprave od českej spoločnosti MTX. Z Favoritu vychádzalo viacero prototypov, ktoré sa však nikdy nedostali do sériovej výroby. Medzi ne patrí koncept sedanu, či verzie coupé, ale aj skrátená dvojmiestna verzia s názvom Shortcut. Favorit bol úspešný aj vo svete motoršportu.

Dobová recenzia Škody Favorit britského Top Gearu

Československá dobová recenzia Škody Favorit

Nenechaj si ujsť

Zdroj: lidovky / telegraph / topdesat

b
Komentáre
Hore