Zaujímavosti

Omyly automobilizmu: Záporožec 965. “Hrbaté” auto z Ukrajiny


videní: 6.4K

Po dlhšej odmlke sa vraciame so seriálom Omyly automobilizmu. V dnešnej časti sa pozrieme na zúbok vozidlu s názvom ZAZ Záporožec – 965. Ide o auto triedy supermini s koncepciou všetko vzadu, teda motor, predovovka a pohon, ktoré bolo vyrábané od roku 1960 vo vtedajšom Sovietskom zväze na ukrajinskom Záporoží.

Nenáročný, no veľmi rozsiahly trh sa tak stal odbytiskom jedného z najkontroverznejších automobilov, ktoré kedy uvideli svetlo sveta. Vozidlo bolo do značnej miery inšpirované Fiatom 600. Vo svete ho sprevádzala veľká porcia výsmechu a znevažovania. Vinou nebol jeho dizajn a koncepcia, ale skutočnosť, že bol spojovaný s politickou situáciou vo vtedajšej rozdelenej Európe.

By Tocekas - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

By TocekasOwn work, CC BY-SA 3.0, Link

Pri zosmiešňovaní sa ale zabúdalo, že vozidlo vzniklo v dobrej viere ľuďom ponúknuť lacné a nenáročné motorové vozidlo na relatívne zle zásobovanom trhu, v ťažkých podmienkach a bez potrebných skúseností.

Na návrhu samonostnej 4-miestnej oceľovej karosérie začala v roku 1956 pracovať moskovská automobilka MZMA, aby v roku 1957 predviedla prototyp označený ako Moskvič 444. O rok neskôr vedenie Sovietskeho zväzu rozhodlo, že sa Moskvič 444 bude vyrábať na Ukrajine v meste Záporožie, konkrétne v továrni na kombajny.

Záporožec rozpohyboval na maximálnu rýchlosť 90 kilometrov za hodinu vzadu uložený štvorvalec s rozvodom OHV s objemom 887 kubických centimetrov a výkonom 23 koní. Výkon na zadné kolesá potom prenášala štvorstupňová manuálna prevodovka. O zastavovanie sa starali bubnové brzdy na všetkých kolesách. Celková hmotnosť auta bola iba 650 kilogramov.

Hoci išlo o jednoduché ľudové vozidlo, malo obmedzený vnútorný priestor, vyššiu hlučnosť, riadiacu páku, ktorá vydávala zvuky ako pneumatické kladivo, malý batožinový priestor, riadenie bolo otrasné, motor sa vo vyššej rýchlosti často zadieral kvôli nedostatku oleja, žiadny diel karosére poriadne nesedel a kvôli nedostatočnej antikoróznej úprave extrémne rýchlo hrdzavel.

Vzhľadom na svoju charakteristicky tvarovanú zadnú časť si vyslúžil prezývku “hrbatý“. Traduje sa, že ide o najhoršie ovládateľné vozidlo všetkých čias. Podvozok bol vyrobený čo najlacnejšie, vpredu mal záves so skrutnou tyčou, pružiny s trojuholníkovými kyvnými ramenami vzadu a nepresné maticové (šnekové) riadenie. Každá cesta s týmto autom bola údajne dobrodružstvom. 🙂

 

[adrotate group=”11"]

 

Zdroj: Omyly Automobilizmu

b
Komentáre
Hore