Zaujímavosti

Omyly automobilizmu: Záporožec 965. “Hrbaté” auto z Ukrajiny


videní: 7.1K

Po dlhšej odmlke sa vraciame so seriálom Omyly automobilizmu. V dnešnej časti sa pozrieme na zúbok vozidlu s názvom ZAZ Záporožec – 965. Ide o auto triedy supermini s koncepciou všetko vzadu, teda motor, predovovka a pohon, ktoré bolo vyrábané od roku 1960 vo vtedajšom Sovietskom zväze na ukrajinskom Záporoží.

Nenáročný, no veľmi rozsiahly trh sa tak stal odbytiskom jedného z najkontroverznejších automobilov, ktoré kedy uvideli svetlo sveta. Vozidlo bolo do značnej miery inšpirované Fiatom 600. Vo svete ho sprevádzala veľká porcia výsmechu a znevažovania. Vinou nebol jeho dizajn a koncepcia, ale skutočnosť, že bol spojovaný s politickou situáciou vo vtedajšej rozdelenej Európe.

By Tocekas - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

By TocekasOwn work, CC BY-SA 3.0, Link

Pri zosmiešňovaní sa ale zabúdalo, že vozidlo vzniklo v dobrej viere ľuďom ponúknuť lacné a nenáročné motorové vozidlo na relatívne zle zásobovanom trhu, v ťažkých podmienkach a bez potrebných skúseností.

Na návrhu samonostnej 4-miestnej oceľovej karosérie začala v roku 1956 pracovať moskovská automobilka MZMA, aby v roku 1957 predviedla prototyp označený ako Moskvič 444. O rok neskôr vedenie Sovietskeho zväzu rozhodlo, že sa Moskvič 444 bude vyrábať na Ukrajine v meste Záporožie, konkrétne v továrni na kombajny.

Záporožec rozpohyboval na maximálnu rýchlosť 90 kilometrov za hodinu vzadu uložený štvorvalec s rozvodom OHV s objemom 887 kubických centimetrov a výkonom 23 koní. Výkon na zadné kolesá potom prenášala štvorstupňová manuálna prevodovka. O zastavovanie sa starali bubnové brzdy na všetkých kolesách. Celková hmotnosť auta bola iba 650 kilogramov.

Hoci išlo o jednoduché ľudové vozidlo, malo obmedzený vnútorný priestor, vyššiu hlučnosť, riadiacu páku, ktorá vydávala zvuky ako pneumatické kladivo, malý batožinový priestor, riadenie bolo otrasné, motor sa vo vyššej rýchlosti často zadieral kvôli nedostatku oleja, žiadny diel karosére poriadne nesedel a kvôli nedostatočnej antikoróznej úprave extrémne rýchlo hrdzavel.

Vzhľadom na svoju charakteristicky tvarovanú zadnú časť si vyslúžil prezývku “hrbatý“. Traduje sa, že ide o najhoršie ovládateľné vozidlo všetkých čias. Podvozok bol vyrobený čo najlacnejšie, vpredu mal záves so skrutnou tyčou, pružiny s trojuholníkovými kyvnými ramenami vzadu a nepresné maticové (šnekové) riadenie. Každá cesta s týmto autom bola údajne dobrodružstvom. 🙂

 

[adrotate group=”11"]

 

Zdroj: Omyly Automobilizmu

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť