TOP 10

Ako si dopriať a nepribrať nielen počas Vianoc?


videní: 4.4K

Máš pomalý metabolizmus? Nezvaľuj svoje zlé stravovacie návyky na zlú genetiku. Ruku na srdce, väčšina z nás nemá správny odhad, koľko množstva potravín je vhodné konzumovať bez ujmy na zdraví alebo na postave. Mnohokrát si nepripúšťame, že chyby robíme v stravovaní, rovnako tak zabúdame na pohyb a tieto faktory sa na nás podpíšu.

Vianočné obdobie môžeme nazvať obdobím obžerstva. Ako si týmto preskákať bez zbytočných zdravotných komplikácií a vyhnúť sa pár kilám navyše? A pamätaj, že tieto rady je vhodné dodržiavať počas celého roka, nielen počas vianočných sviatkov.

 

1. Voľba potravín

Pred tým, než začneš pripravovať jedlo, premysli si, kde môžu byť schované zbytočné kalórie. Nesmieme zabúdať na dve veci, a to vyberať kvalitné suroviny a čítať ich zloženie. Ako príklad uvedieme múku, ktorú odporúčame špaldovú, lebo tuk v nej obsiahnutý má priaznivé zloženie nenasýtených mastných kyselín. Špalda je tiež ľahšie stráviteľná oproti ostatným obilninám. Zaťažovať trávenie počas Vianoc budeš aj tak dosť, aspoň takto môžeš uľahčiť prácu svojmu telu. Viac o zdravších alternatívach bežných surovín sa môžeš dočítať v našom článku:

 

 

2. Maškrty

Koláče sú hotové, sladké pochúťky nakúpené. Máš plnú domácnosť sladkých pokušiteľov a je im ťažké odolať. Motáš sa okolo, máš na niečo chuť, a tak si ukradomky dáš salónku. Jednu, dve, tri, zrazu chrúmaš oriešky pri televízii, chutný koláč ide ku káve. Obľúbená kofola a jej varianty sú v tomto období obľúbeným nápojom u mladých, ale aj dospelých. Vieš, koľko kociek cukru obsahuje jedna fľaša? Odporúčame vyhýbať sa jej čo najviac, pokiaľ ti na sebe záleží. Občas si môžeš dopriať nejakú kalorickú pochúťku, trik spočíva v kontrolovaní množstva.

 

3. Pastva pre oči

Všetci to poznáme, ovocie naložené v košíku pod vianočným stromčekom, pod ovocím oriešky, strom plný rôznych saloniek. Ťažko sa to hovorí a ťažšie sa to koná, no keď nám zmizne z očí čo najviac maškŕt, jednoduchšie odoláme. Rôzne keksíky, zákusky, trubičky, či slané pohostenie schovajme do špajze a držme ich mimo, kým návšteva neklope na dvere. Všetci vieme, ako dopadnú čokoládové oblátky, keď ich necháme pol hodiny na stole, poukladané na krásnom tanieriku.

 

4. Menej je niekedy viac

Je dôležité si uvedomiť, aký šok zažíva organizmus, keď sa stravuješ celý rok nejakým systémom, zvyčajne vieš, kedy máš dosť a neješ na silu. Zrazu zješ 5 chodov za sebou. Zješ to napriek vedomiu, že už si zasýtený, ale veď sú Vianoce, treba dodržiavať tradície, a ten kapor chutí fakt skvelo. Dostaví sa pocit, ako keby si mal kamene v bruchu, žalúdok je preplnený, nestíha toľko potravy spracovávať. Oči by jedli, ale telo nevládze. Čo s tým môžeš urobiť? Opäť platí pravidlo, že si môžeš dopriať aj z desiatich chodov, ale daj si len malé porcie! 🙂

 

 

5. Zásoby na zimu (tukové?)

Ďalšou chybou, na ktorú chceme poukázať, je už len samotná kúpa maškŕt do domácnosti. Nakupujeme do zásoby, no v skutočnosti to má na nás zlý vplyv. Keď si doma ukradomky pochutnávame, povieme si: ,,Veď je toho ešte dosť, raz za rok si môžem dopriať.“ Tiež hrá veľkú rolu trvanlivosť rôznych výrobkov či domácich pokrmov. Je nám ľúto to vyhodiť, a tak každého ponúkame a s likvidáciou tiež pomáhame.

 

6. Alkohol

Návštevy patria k sviatkom, či už sú to príbuzní alebo priatelia. Návštevu treba pohostiť, samozrejme jedlo nestačí. Vieš, koľko prázdnych kalórií obsahuje alkohol? Pivo podporuje chuť do jedla. Varené víno je lahodné a málokto odmietne, sladké likéry popíjajú väčšinou ženy s malou výdržou v pití. Domáca pálenka sa odmietnuť ani nedá, lebo by si dotyčného urazil. Ako sa ubrániť pred zbytočnými kalóriami navyše? Naučiť sa odmietnuť, piť s mierou, alebo prísť autom a vyhnúť sa alkoholu výbornou výhovorkou úplne.

 

7. Pravidelná strava

Je ťažké držať sa nejakého časového harmonogramu počas sviatkov, lebo je odlišný ako počas pracovných, či školských dní. Spíme dlhšie, raňajky sú vlastne obed, večeru si dávame po príchode domov. Telo potrebuje vedieť, kedy má očakávať prísun potravy. Musíme preto jesť pravidelne, inak si začne robiť zásoby. Snažte sa dodržať pravidlo jesť 5x denne, a tiež približne v rovnakom čase.

 

8. Pohyb

Potrebuješ dostať von z tela prebytočnú energiu, pokiaľ ju teda nechceš ukladať v tukových vankúšikoch. Pravidelný pohyb, aspoň dlhšia prechádzka, môže napomôcť zabrániť ukladaniu tukov. Tí z nás, ktorí majú auto, najmä v zime zanedbávajú akýkoľvek pohyb. Odvezieme sa z domu do práce, do obchodu. Mrzne, fúka, nikomu sa nechce ísť vonku, no kto sa chce hýbať a aspoň trošku zašportovať, ten si spôsob nájde.

Zdroje fotografií:
Designed by Freepik
Designed by Freepik
Designed by Freepik

b
Komentáre
Hore

online geldanlagen geldanlagen