Zaujímavosti

Omyly automobilizmu: Aston Martin Lagonda. Mechanická katastrofa s množstvom nefungujúcej elektroniky


videní: 4.9K

V dnešnej časti zavítame na Britské ostrovy, k značke, ktorá charakterizuje Jamesa Bonda. Toto vozidlo však nemá k tajnému agentovi tak blízko, ako by sa mohlo zdať.

Nezvyčajný názov Lagonda dostalo vozidlo podľa značky, ktorú Aston Martin kúpil v roku 1947 za 52.500 libier. Štvordverová luxusná limuzína prvej generácie v štýle 70-tych rokov bola predstavená v roku 1974 a predalo sa len 7 kusov.

V októbri 1976 dostala radikálne prepracovanú lichobežníkovú karosériu s hranatými tvarmi, výklopnými svetlometmi a skutočne futuristickým interiérom. Palubná doska bola charakteristická LCD displejom a dotykovým ovládaním niektorých prvkov výbavy.

Karoséria mala dĺžku 5,3 metra a rozvor náprav bol dlhý 2,9 metra. Pod dlhou prednou kapotou pracoval vidlicový osemvalec s objemom 5,3 litra, ktorý ponúkal výkon 290 koní. Vďaka nemu vozidlo akcelerovalo z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a dosahovalo maximálnu rýchlosť 230 kilometrov za hodinu.

Výkon na zadnú nápravu prenášala 3-stupňová automatická prevodovka. Lagonda mala vpredu lichobežníkovú nápravu s priečnym skrutným stabilizátorom a zadnú nápravu typu De Dion s udržiavaním stálej výšky a vinutými pružinami.

 

K zákazníkom sa dostala druhá generácia Lagondy až v roku 1979. Tretia generácia sa vyrábala len medzi rokmi 19861987 a Aston Martin postavil len 75 kusov. Jedinou významnejšou zmenou bol palivový vstrekovací systém motora, inak sa oproti druhej generácii v podstate nelíšilia.

 

[adrotate group=”11"]

 

V roku 1987 sa na Ženevskom autosalóne predstavila štvrtá a posledná generácia Lagondy. Karoséria dostala jemnejšie rysy, zmizli výklopné svetlomety, ktoré sa presťahovali do masky vozidla.

Aston Martin vyrobil 105 kusov, pričom posledná z nich opustila továreň v januári roku 1990. Hoci digitalizácia prístrojov na palubnej doske znamenala v tej dobe prielom a ostatní výrobcovia sa ňou patrične nechali inšpirovať, nie všetko bolo dostatočne vyvinuté a často sa objavovali najmä elektrické poruchy týchto digitálnych prístrojov. Taktiež vyklápacie svetlomety boli problémom, keďže sa často prestávali sklápať.

Toto pomerne finančne náročné vozidlo naviac trápil vysoký stupeň korózie, najmä na prahoch a v podlahe. Hlavne tradiční priaznivci automobilky Aston Martina Lagondu neprijali. Celkovo Aston Martin dodal v rokoch 1979 – 1990 len 645 sedanov modelu Lagonda, z nich približne 25 ročne putovalo do Spojených štátov.

Magazín Bloomberg Businessweek Lagondu zaradil medzi 50 najškaredších automobilov za posledných 50 rokov a Time Magazine spomenul Lagondu v rebríčku 50 najhorších áut všetkých čias, pričom vozidlo popísal ako “mechanickú katastrofu s množstvom elektroniky, pri ktorej by bol zázrak, keby fungovala.”

Lagonda ponúkala aj špeciálnu predĺženu verziu s názvom Tickford Limousine, z ktorej sa vyrobili 4 kusy a v roku 1984 stála 110.000 libier, čo na dnešné peniaze predstavuje približne 320.000 libier, teda niečo viac ako 370.000 eur. Vznikol aj jeden exemplár v karosérii kombi s názvom Estate, ktorý bol v roku 1998 upravený švajčiarskou spoločnosťou Roos Engineering.

2015_aston_martin_lagonda_taraf_19406457063

Lagonda medzičasom dostala krásneho nástupcu, ktorý však bude vyrobený len v limitovanej edícii s cenovkou takmer 700.000 libier (necelých 815.000 eur).

 

Video si môžeš pozrieť tu:

Zdroj fotografií: Wikipedia

NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU.

 

b
Komentáre
Hore