Zaujímavosti

Omyly automobilizmu: Lamborghini Espada. Talianska kráska, ktorá nemala jednoduchý život


videní: 3.4K

V dnešnej časti seriálu Omyly automobilizmu zavítame do Talianska. Pozrieme sa na zúbok modelu Lamborghini Espada.

Keď sa  vroku 1967 objavilo Lamborghini Espada na autosalóne v Ženeve, taliansky býk spôsobil oprávnený rozruch. Oproti iným športovým vozidlám, ktoré mali len núdzové zadné sedadlá, bolo dvojdverové kupé plnohodnotným štvormiestnym vozidlom, ktoré ponúkalo skutočný luxus a pohodlie.

Vo svojej dobe sa jednalo o najrýchlejší 4-miestny sériovo vyrábaný automobil s vidlicovým 12-valcom s obsahom 3939 centimetrov kubických a výkonom 325 koní, ktorý bol v roku 1970 zvýšený na 350 koní s maximálnou rýchlosťou 250 kilometrov za hodinu.

Mal plne nezávislé zavesenie kolies a kotúčové brzdy na obidvoch nápravách. Pre jednoduchší prístup k motoru sa dala celá predná kapota demontovať. Na trh bol dodávaný s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou, za príplatok s automatickou trojstupňovou prevodovkou, ktorá poháňala tradične zadnú nápravu. Interiér a najmä prístrojová doska pripomínala skôr prístroje na palube lietadla a niesla punc nevídaného luxusu.

 

 

Prvé vozidla bohužiaľ nemali posilovač riadenia, takže vodič potreboval na otočenie volantu svaly vzpierača. Motor mal pri vyššej rýchlosti problém s mazaním a pri manipulácii s dverami posádka musela dávať pozor, aby sa nevysypalo okno. Usporiadanie prístrojovej dosky bolo dosť nelogické, spínače neboli po ruke a po čase navyše prestávali fungovať. Hrdza napádala uzemnenie elektrickej sústavy.

Celková výrobná kvalita bola, slušne povedané, mizerná. Po desiatich rokoch bola výroba ukončená. Espada nepatrila medzi skvelé vozidlá, ale bola zaujímavou zvláštnosťou a celkom sa vyrobilo 1217 kusov. Ako nové sa v roku 1968 predávalo za 21.000 dolárov, čo v dnešnom ponímaní predstavuje ekvivalent približne 145.000 dolárov, teda asi 133.000 eur. Vďaka nízkemu počtu vyrobených kusov patria dnes medzi vyhľadávané klasiky a ich cena sa pohybuje od 145.000 po 250.000 eur. Čo myslíš, išlo o úspešné vozidlo alebo prepadák?

Video si môžeš pozrieť tu:

Zdroj fotografií: Wikipedia

NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU.

 

b
Komentáre
Hore
// Infinite Scroll $('.infinite-content').infinitescroll({ navSelector: ".nav-links", nextSelector: ".nav-links a:first", itemSelector: ".infinite-post", loading: { msgText: "Načítavajú sa nové články...", finishedMsg: "Ľutujeme, nie sú ďalšie články" }, errorCallback: function(){ $(".inf-more-but").css("display", "none") } }); $(window).unbind('.infscr'); $(".inf-more-but").click(function(){ $('.infinite-content').infinitescroll('retrieve'); return false; }); $(window).load(function(){ if ($('.nav-links a').length) { $('.inf-more-but').css('display','inline-block'); } else { $('.inf-more-but').css('display','none'); } }); $(window).load(function() { // The slider being synced must be initialized first $('.post-gallery-bot').flexslider({ animation: "slide", controlNav: false, animationLoop: true, slideshow: false, itemWidth: 80, itemMargin: 10, asNavFor: '.post-gallery-top' }); $('.post-gallery-top').flexslider({ animation: "fade", controlNav: false, animationLoop: true, slideshow: false, prevText: "<", nextText: ">", sync: ".post-gallery-bot" }); }); });

online geldanlagen geldanlagen