V utorok 11. novembra sa v čínskej provincii S’-čchuan zrútil novovybudovaný most Hongqi, ktorý mal spájať región s Tibetskou náhornou plošinou. Most, otvorený len niekoľko mesiacov pred incidentom, sa prepadol po masívnom zosuve pôdy v hornatej oblasti. Úrady potvrdili, že nedošlo k žiadnym obetiam, keďže doprava bola deň pred zrútením preventívne uzavretá. Katastrofa však vyvolala otázky o bezpečnosti infraštruktúrnych projektov v krajine, kde sa rýchlosť výstavby často stavia pred dlhodobú stabilitu a dohľad.
Most Hongqi sa zrútil 11. novembra
Most Hongqi, dlhý približne 727 metrov, bol súčasťou štátnej diaľnice spájajúcej provinciu S’-čchuan s Tibetom. Slúžil ako dôležitý dopravný uzol v hornatej oblasti, ktorá je známa svojimi zložitými geologickými podmienkami. V utorok ráno došlo k rozsiahlemu zosuvu pôdy, ktorý zasypal časti cesty a poškodil strednú časť mostnej konštrukcie. Následkom bolo postupné pretrhnutie betónového rozpätia a zrútenie celej stavby do rieky pod ňou.

Podľa miestnych úradov bola doprava na moste zastavená už v pondelok popoludní po tom, ako inžinieri zaznamenali deformácie svahov v okolí. „Svahy vykazovali viditeľné známky pohybu,“ uviedla samospráva mesta Ma’erkang (tibetský názov Barkam). Opatrenie pravdepodobne zabránilo obetiam na životoch.
Predbežné vyšetrovanie naznačuje, že príčinou kolapsu bol masívny zosuv pôdy spôsobený intenzívnymi dažďami a nestabilným terénom. Oblasť S’-čchuan patrí k seizmicky najaktívnejším regiónom Číny a je známa častými zemetraseniami a zosuvmi. Hoci most Hongqi bol navrhnutý s ohľadom na miestne geologické riziká, odborníci upozorňujú, že extrémne podmienky v kombinácii s rýchlou výstavbou mohli viesť k podceneniu rizika.

Kolaps mosta vyvolal diskusiu o bezpečnosti čínskej infraštruktúry. V posledných rokoch došlo k viacerým podobným incidentom.
- V júli 2024 sa čiastočne zrútil diaľničný most v provincii Šen-si, pri ktorom zahynulo 11 ľudí.
- V roku 2022 sa zrútila budova v meste Čchang-ša, čo si vyžiadalo 26 obetí.
Tieto prípady poukazujú na problémy s kontrolou kvality a dodržiavaním bezpečnostných štandardov v rámci rozsiahlych stavebných projektov.
Niektorí odborníci tvrdia, že tlak na rýchle dokončovanie infraštruktúrnych projektov v Číne často prevyšuje dôraz na dôkladné geologické posúdenie. Zároveň však upozorňujú, že samotný zosuv pôdy, ktorý zničil most Hongqi, bol extrémne silný a zrejme by poškodil aj robustnejšie konštrukcie.

Oficiálne vyšetrovanie
Čínske úrady začali vyšetrovanie, ktoré má určiť, či bola stavba mosta v súlade s normami a či sa dali varovné signály rozpoznať skôr. Ministerstvo dopravy potvrdilo, že všetky podobné mostné projekty v oblasti budú podrobené kontrole. Zatiaľ sa nepotvrdili žiadne dôkazy o stavebnom pochybení, hoci vyšetrovanie pokračuje.
Zdroj: boredpanda | topdesat
