Záleží to na type vozidla?
Áno, ale nie až tak, ako by ste si mysleli. Stredné zadné sedadlo si zachováva svoju bezpečnostnú výhodu vo väčšine typov vozidiel, hoci existujú určité nuansy, ktoré stojí za to poznať, hovorí Waldenback.
V sedanoch je zvyčajne najviac chránené zadné stredné sedadlo, pretože deformačné zóny vpredu a po stranách absorbujú nárazové sily a udržiavajú túto stredovú polohu bezpečnejšiu. Vo vyšších vozidlách, ako sú SUV alebo pick-upy, „môžu byť zadné rohové sedadlá rovnako alebo mierne bezpečnejšie, ak majú bočné airbagy,“ poznamenáva Fletcher. Je to preto, že tieto vozidlá sú umiestnené vyššie nad zemou a môžu mať robustnejšie bočné konštrukcie.
A pre všetky moje kolegyne šoférky minivanov? Druhý rad je vaša ideálna poloha – dostatočne ďaleko od čelných nárazov a s väčšou ochranou deformačných zón ako tretí rad. Ak tam máte stredné sedadlo (nie kapitánske kreslá), použite ho. Ale aj vonkajšie sedadlá v druhom rade prekonávajú tretí rad, ktorý je pri nárazoch zozadu nebezpečne blízko zadného nárazníka.

Záleží to od typu nehody?
Rozhodne, hoci prostredné sedadlo vo väčšine scenárov stále vyjde dopredu. Typ zrážky je dôležitý, pretože rôzne nárazy vytvárajú rôzne silové vzorce vo vozidle.
Čelné zrážky – ktoré patria medzi najčastejšie typy nehôd – robia zadné sedadlá výrazne bezpečnejšími ako predné sedadlá, pretože predná deformačná zóna absorbuje veľkú časť energie nárazu. Bočné nárazy však môžu spôsobiť, že zadné krajné sedadlá budú zraniteľnejšie, najmä na strane, kde dôjde k nárazu, vysvetľuje Waldenback. Tu opäť zažiari táto stredná poloha; je rovnako vzdialená od oboch strán.
Waldenback hovorí, že „pri nárazoch zozadu, čelných a bočných nárazoch stredné sedadlo konzistentne vykazuje najnižšiu mieru vážnych zranení. Samozrejme za predpokladu správneho používania bezpečnostných pásov“. Pri prevráteniach – ktoré sú bežnejšie v SUV – sa nachádzanie v strede kabíny znižuje riziko rozdrvenia o dvere alebo strešné stĺpiky.
Čo robí toto sedadlo takým bezpečným?
„Kľúčom je vzdialenosť,“ vysvetľuje Waldenback. Prostredné zadné sedadlo má výhodu v tom, že je ďalej od deformačných zón, čo cestujúcim poskytuje väčší „tlmič“ počas nárazu.
Zamyslite sa nad tým, ako fungujú sily pri nehode. Predná časť vozidla je navrhnutá tak, aby sa pri čelnom náraze deformovala a absorbovala energiu – to je zámerné inžinierstvo, ktoré má spomaliť spomaľovanie, ktoré cestujúci zažívajú. Ale nechcete sedieť priamo v tejto deformačnej zóne. Podobne aj pri bočnom náraze pôsobia sily priamo cez dvere a bočné panely, čím sa tieto pozície stávajú zraniteľnejšími.
Prostredné sedadlo je tlmené na oboch stranách, ďalej od palubnej dosky a dverí, kde sa vyskytujú primárne body nárazu. Moderné vozidlá toto sedadlo zvyčajne vybavujú trojbodovými bezpečnostnými pásmi a môžu mať dokonca aj bočné hlavové airbagy. Tie obklopujú stredného cestujúceho. Fletcher poznamenáva, že „kombinácia zádržných systémov, vzdialenosti od oblastí nárazu a štrukturálnej ochrany dáva tomuto sedadlu väčšiu štatistickú príležitosť na zníženie zranení.“
Inými slovami, nie je to mágia – je to fyzika a inteligentné inžinierstvo, ktoré spolupracujú.
