Video

Medzinápravová spojka Haldex- ako to celé funguje?

Medzinápravová spojka Haldex- ako to celé funguje?

videní: 878

Pohon oboch náprav je stále bežnejšia záležitosť. Ide o vyššiu bezpečnosť a lepšie jazdné vlastnosti. Jednou zo zaujímavých možností, ako v prípade potreby zabezpečiť pohon oboch náprav a za bežných okolností mať hnané len predné kolesá, je medzinápravová spojka Haldex. Systém je na trhu už 16 rokov a aktuálne existuje už piata generácia. Nastal čas na to, aby sme sa na tento systém pozreli bližšie.

Haldex má spájať výhody vozidla s pohonom všetkých kolies pri prijateľnejšej spotrebe, ktorú dosahujú prednokolky. Jeho ďalšou výhodou je napríklad cena, ktorá je v porovnaní s ostatnými systémami nižšia. Haldex funguje nasledovne. Za normálnych okolností sa takmer celý krútiaci moment posiela na predné kolesá. V prípade potreby dokáže spojka pripojiť aj zadnú nápravu.

Po prvýkrát sa táto medzinápravová spojka objavila v roku 1998. Ako prvý ju dostal VW Golf 4Motion. Systém pozostával z dvoch čerpadiel. Tlak vznikal pri rozdielnych otáčkach hriadeľa vedúceho od diferenciálu predných kolies a hriadeľa vedúceho k zadným kolesám. Keď sa teda predné kolesá začali pretáčať, vznikol tlak, spojka sa zovrela a následne pripojila aj zadok. Išlo však o oneskorené pripojenie, ktoré bolo spojené s dosť veľkým trhnutím. Systém fungoval až keď sa predné kolesá pretočili o jednu štvrtinu otáčky. Zadné kolesá sa teda do akcie zapojili často neskoro.

 

Druhá generácia prišla v roku 2001 a nepriniesla žiadnu revolúciu. Pripojenie zadných kolies bolo jemnejšie a na zovretie spojky už stačilo, keď sa predné kolesá pretočili len o jednu sedminu otáčky. Môže za to najmä čerpadlo, ktoré malo v systéme zabezpečovať stály tlak. Rovnako Haldex už začal spolupracovať so systémami ABS, ASR, ESP a elektronickou uzávierkou diferenciálu EDS. V prípade brzdenia bol napríklad pohon všetkých kolies odpojený.

Zásadná zmena prišla v roku 2006 spolu s tretou generáciou medzinápravovej spojky. Reakčná doba sa znížila na 1/24 otáčky. Systém teda prakticky dokázal pripojiť zadnú nápravu okamžite. Naozajstná zmena však ešte len mala nastať.

Základná myšlienka Haldexu je jednoduchá. Nemrhať palivom na pernamentný pohon 4×4. V podstate sa mu to aj darí. Úroveň vozidiel s výlučne predným pohonom však nedosahuje.

Švédska firma Haldex AB v roku 2007 uviedla štvrtú generáciu. Revolúciou bolo čerpadlo poháňané elektromotorom, ktoré sa spustí hneď, ako motor dosiahne minimálne 400 otáčok. O tom či sa spojka pod tlakom uzavrie alebo nie rozhoduje elektromagnetický ventil. V tomto prípade je konečne možné zadnú nápravu pripojiť ešte predtým, ako k dôjde k preklzu. Systém bol vybavený aj zadným elektronicky riadeným diferenciálom eLSD, ktorý môže na jedno koleso poslať až 85 % krútiaceho momentu. Ako prvý bol touto generáciou v roku 2007 vybavený Saab 9-3 Turbo-X. Reakčný čas Haldexu je v tomto prípade približne 80 ms a váži cca 7,5 kg.

V roku 2012 prišla piata generácia, ktorú ako prvé dostalo Volvo V40 Cross Country. Posledný Haldex nemá zásobník tlaku a riadiaci ventil. Používa teda menej oleja. Jeho základnými časťami sú axiálne čerpadlo poháňané elektromotorom, spätný ventil, pracovný piest, lamela spojky a riadiaca jednotka. Najväčšou zmenou je axiálne čerpadlo. Za normálnych okolností cirkuluje olej medzi čerpadlom a zásobníkom. Ak však stúpnu otáčky čerpadla, vzrastie tlak a olej sa vďaka odstredivej sile dostane k pracovnému piestu. Spojka sa uzavrie. V prípade, že pohon všetkých kolies nie je potrebný, klesnú otáčky čerpadla spolu s tlakom oleja a spojka sa rozpojí. Posledná generácia je teda ovládaná otáčkami čerpadla, resp. elektromotora.

Posledná generácia je v porovnaní so svojou predchodkyňou ľahšia o 28 %. Reakčný čas je vraj rovnaký.

Haldex však nie je doménou len sedanov, kombíkov, SUV a hatchbakov. V upravenej forme je ním vybavený napríklad aj Bugatti Veyron alebo Lamborghini Aventador.

Chcete auto s Haldexom? Pozrite si prehľad väčšiny typov, ktoré môžu disponovať týmto systémom.

Audi A3 quattro
S3
Q3
TT quattro
Bugatti Veyron
Ford Kuga (1. generácia)
Land Rover Freelander
Lamborghini Aventador LP700-4
Mazda 6 (1. generácia)
Opel Insignia
Range Rover Evoque
Seat Leon
Altea Freetrack
Alhambra
Saab 9-3
9-5
9-4X
Škoda Octavia
Superb
Yeti
Volvo S40
V50
S60
XC60
V70
S70
XC70
S80
XC90
Volkswagen Bora
New Beetle
Passat
CC
Sharan
Tiguan
Golf
Multivan
Caddy
Transporter

Zdroj: topspeed.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk

b
Komentáre
Hore