Video

Medzinápravová spojka Haldex- ako to celé funguje?

Medzinápravová spojka Haldex- ako to celé funguje?

videní: 665

Pohon oboch náprav je stále bežnejšia záležitosť. Ide o vyššiu bezpečnosť a lepšie jazdné vlastnosti. Jednou zo zaujímavých možností, ako v prípade potreby zabezpečiť pohon oboch náprav a za bežných okolností mať hnané len predné kolesá, je medzinápravová spojka Haldex. Systém je na trhu už 16 rokov a aktuálne existuje už piata generácia. Nastal čas na to, aby sme sa na tento systém pozreli bližšie.

Haldex má spájať výhody vozidla s pohonom všetkých kolies pri prijateľnejšej spotrebe, ktorú dosahujú prednokolky. Jeho ďalšou výhodou je napríklad cena, ktorá je v porovnaní s ostatnými systémami nižšia. Haldex funguje nasledovne. Za normálnych okolností sa takmer celý krútiaci moment posiela na predné kolesá. V prípade potreby dokáže spojka pripojiť aj zadnú nápravu.

Po prvýkrát sa táto medzinápravová spojka objavila v roku 1998. Ako prvý ju dostal VW Golf 4Motion. Systém pozostával z dvoch čerpadiel. Tlak vznikal pri rozdielnych otáčkach hriadeľa vedúceho od diferenciálu predných kolies a hriadeľa vedúceho k zadným kolesám. Keď sa teda predné kolesá začali pretáčať, vznikol tlak, spojka sa zovrela a následne pripojila aj zadok. Išlo však o oneskorené pripojenie, ktoré bolo spojené s dosť veľkým trhnutím. Systém fungoval až keď sa predné kolesá pretočili o jednu štvrtinu otáčky. Zadné kolesá sa teda do akcie zapojili často neskoro.

 

Druhá generácia prišla v roku 2001 a nepriniesla žiadnu revolúciu. Pripojenie zadných kolies bolo jemnejšie a na zovretie spojky už stačilo, keď sa predné kolesá pretočili len o jednu sedminu otáčky. Môže za to najmä čerpadlo, ktoré malo v systéme zabezpečovať stály tlak. Rovnako Haldex už začal spolupracovať so systémami ABS, ASR, ESP a elektronickou uzávierkou diferenciálu EDS. V prípade brzdenia bol napríklad pohon všetkých kolies odpojený.

Zásadná zmena prišla v roku 2006 spolu s tretou generáciou medzinápravovej spojky. Reakčná doba sa znížila na 1/24 otáčky. Systém teda prakticky dokázal pripojiť zadnú nápravu okamžite. Naozajstná zmena však ešte len mala nastať.

Základná myšlienka Haldexu je jednoduchá. Nemrhať palivom na pernamentný pohon 4×4. V podstate sa mu to aj darí. Úroveň vozidiel s výlučne predným pohonom však nedosahuje.

Švédska firma Haldex AB v roku 2007 uviedla štvrtú generáciu. Revolúciou bolo čerpadlo poháňané elektromotorom, ktoré sa spustí hneď, ako motor dosiahne minimálne 400 otáčok. O tom či sa spojka pod tlakom uzavrie alebo nie rozhoduje elektromagnetický ventil. V tomto prípade je konečne možné zadnú nápravu pripojiť ešte predtým, ako k dôjde k preklzu. Systém bol vybavený aj zadným elektronicky riadeným diferenciálom eLSD, ktorý môže na jedno koleso poslať až 85 % krútiaceho momentu. Ako prvý bol touto generáciou v roku 2007 vybavený Saab 9-3 Turbo-X. Reakčný čas Haldexu je v tomto prípade približne 80 ms a váži cca 7,5 kg.

V roku 2012 prišla piata generácia, ktorú ako prvé dostalo Volvo V40 Cross Country. Posledný Haldex nemá zásobník tlaku a riadiaci ventil. Používa teda menej oleja. Jeho základnými časťami sú axiálne čerpadlo poháňané elektromotorom, spätný ventil, pracovný piest, lamela spojky a riadiaca jednotka. Najväčšou zmenou je axiálne čerpadlo. Za normálnych okolností cirkuluje olej medzi čerpadlom a zásobníkom. Ak však stúpnu otáčky čerpadla, vzrastie tlak a olej sa vďaka odstredivej sile dostane k pracovnému piestu. Spojka sa uzavrie. V prípade, že pohon všetkých kolies nie je potrebný, klesnú otáčky čerpadla spolu s tlakom oleja a spojka sa rozpojí. Posledná generácia je teda ovládaná otáčkami čerpadla, resp. elektromotora.

Posledná generácia je v porovnaní so svojou predchodkyňou ľahšia o 28 %. Reakčný čas je vraj rovnaký.

Haldex však nie je doménou len sedanov, kombíkov, SUV a hatchbakov. V upravenej forme je ním vybavený napríklad aj Bugatti Veyron alebo Lamborghini Aventador.

Chcete auto s Haldexom? Pozrite si prehľad väčšiny typov, ktoré môžu disponovať týmto systémom.

Audi A3 quattro
S3
Q3
TT quattro
Bugatti Veyron
Ford Kuga (1. generácia)
Land Rover Freelander
Lamborghini Aventador LP700-4
Mazda 6 (1. generácia)
Opel Insignia
Range Rover Evoque
Seat Leon
Altea Freetrack
Alhambra
Saab 9-3
9-5
9-4X
Škoda Octavia
Superb
Yeti
Volvo S40
V50
S60
XC60
V70
S70
XC70
S80
XC90
Volkswagen Bora
New Beetle
Passat
CC
Sharan
Tiguan
Golf
Multivan
Caddy
Transporter

Zdroj: topspeed.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť