TOP 10

TOP 10 najrýchlejších vlakov na svete


videní: 10.6K

Od začiatku 19. storočia, bol vlak vždy synonymom pamätníka ľudského inžinierstva a vynaliezavosti. A práve vynálezy nás tlačia vyvíjať ešte prevratnejšie technológie s ktorými dokážeme rozšíriť priemyselnú revolúciu po celom svete. V súčasnej dobe sa stali vlaky jedným z najrýchlejších spôsobov, ako môžeme cestovať po krajine. Dobrou správou je, že cestovanie vlakom sa neustále zlepšuje. Či už si len turista, ktorý chce cestovať vo veľkom štýle, alebo skutočný železničný nadšenec, ktorý si potrpí aj na tom najmenšom detaile, dnes ti prinášame TOP 10 najrýchlejších vlakov na svete.

10. Velaro E

Autor: David Gubler / wikipedia.org

Autor: David Gubler / wikipedia.org

Tento vlak bol vyvinutý spoločnosťou Siemens Velaro a prevádzkovala ho španielska železničná spoločnosť RENFE. Velaro E dosahuje najvyššiu možnú rýchlosť až 404 km/h. Je držiteľom národných rekordov pre najrýchlejšie jazdiaci vlak po Španielskych dráhach, rovnako ako zemný rýchlostný rekord pri štandardnej konfigurácii nemodifikovaného vlaku.

9. ICE V

Autor: Marc Voß / wikipedia.org

Autor: Marc Voß / wikipedia.org

Pôvodne známy ako Intercity Experimental, ICE V bol vládou financovaný výskumný projekt, ktorý mal za úlohu zistiť, aké rýchlosti môžu byť dosiahnuté na existujúcich železničných tratiach v Nemecku. V roku 1988 vytvoril nový rýchlostný rekord pre vlaky, keď sa rútil rýchlosťou 407 km/h

8. LIMRV

Autor: U.S. National Archives and Records Administration / wikipedia.org

Autor: U.S. National Archives and Records Administration / wikipedia.org

LIMRV – Linear Induction Motor Research Vehicle, bol vybavený benzínovou turbínou o sile 3000 konských síl, rovnako aj dvoma prúdovými motormi J52, ktoré vlak tlačili do ešte vyšších rýchlostí. V roku 1974, LIMRV dosiahol rýchlosť 412 km/h, čo bol v tej dobe svetový rekord pre vozidlá pohybujúce sa po konvenčnej železnici.

7. Aérotrain 180

Autor: FlyAkwa / wikipedia.org

Autor: FlyAkwa / wikipedia.org

Vlak postavený francúzskym inžinierom Jeanom Bertinom. Bol to vlak, ktorý sa v roku 1974 stanovil svetový rýchlostný rekord pre pozemné vznášadlá na 430 km/h. Vlak nebol nikdy určený na komerčné použitie z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov a úmrtiu Jeana Bertina v roku 1977. Avšak, tento vlak postavil základy pre maglevy, ktoré sa objavili v nasledujúcich rokoch.

6. CRH380A

Autor: Khalidshou / wikipedia.org

Autor: Khalidshou / wikipedia.org

Tento vysokorýchlostný vlak bol uvedený do prevádzky na konci roka 2010 a je jedinou čínskou „lokomotívou“, ktorá nie je založená na zahraničných vzoroch alebo technológiách. Vlak dosiahol najvyššiu rýchlosť 486 km/h, ale po ťažkej nehode v roku 2011, železnice znížili prevádzkovú rýchlosť tohto vlaku na 300 km/h.

 

[adrotate group=”11"]

 

5. Shanghai Maglev Train

Autor: Alex Needham / wikipedia.org

Autor: Alex Needham / wikipedia.org

Prvý komerčne prevádzkovaný vlak, fungujúci na princípe magnetickej levitácie. Shanghai Maglev Train začal svoju púť v roku 2004 a bol prvým vlakom, ktorý aplikoval systém monorail vyvinutý nemeckým výrobcom Transrapid. Shanghai Maglev Train dosahuje rýchlosť až 500 km/h a spája predmestie Šanghaja s medzinárodným letiskom Pudong.

4. Transrapid 09

Autor: Állatka / wikipedia.org

Autor: Állatka / wikipedia.org

Najnovší a najpokročilejší maglev vlak, ktorý vyvinula nemecký spoločnosť Transrapid. Séria 09 je navrhnutá tak, aby sa prevádzková rýchlosť vlaku pohybovala na hranici 500 km/h. Zároveň vlak dokáže zrýchliť alebo spomaliť v zlomku času oproti iným vysokorýchlostným vlakom.

3. TGV POS

Autor: bigbug21 / wikipedia.org

Autor: bigbug21 / wikipedia.org

V roku 2007, upravený TGV POS vytvoril svetový rýchlostný rekord pre konvenčné železničné koľajové vozidlá, keď dosiahol najvyššiu rýchlosť 574,8 km/h. Vlak bol upravený, používal iba dva motorové vozne, ako aj väčšie kolesá. Nemodifikované vlaky, ktoré spájajú Francúzsko a Švajčiarsko, sú obmedzené na maximálnu rýchlosť 322 km/h.

2. JR-MAGLEV MLX01

Autor: Yosemite / wikipedia.org

Autor: Yosemite / wikipedia.org

Na testovacej trati v Yamanashi, dlhej približne 43,5 km, dosiahol závratnú rýchlosť až 584 km/h. Experimentálny maglev vlak MLX01 tak stanovil nový rýchlostný rekord pre pozemné koľajové vozidlá v roku 2003. Tento rekord si dokázal udržať až 12 rokov!

 

1. SCMaglev L0 Series

wikipedia.org

wikipedia.org

Vďaka najvyššej rýchlosti 603,5 km/h, tento japonský maglev vytvoril nový svetový rekord najrýchlejšieho koľajového vozidla na svete. Hoci jeho komerčné využitie je ešte vo hviezdach, očakáva sa, že v blízkej budúcnosti prepojí japonské mestá Tokio a Osaka.

 

Zdroj: list25

b
Komentáre
Hore