Zaujímavosti

Omyly automobilizmu: Polski Fiat 125p. Auto, za ktoré sa talianska automobilka hanbila


videní: 5.9K

Spolupráca Poľska s talianskym Fiatom sa tiahla už od tridsiatych rokov minulého storočia. Poliaci na túto poctu chceli nadviazať krátko po vojne a v roku 1948 podpísali predstavitelia ministerstva priemyslu ďalšiu licenčnú zmluvu s Talianskom. Lenže poľská strana bola nakoniec nútená od zmluvy ustúpiť z ideologických dôvodov.

O 20 rokov neskôr v 60-tych rokov vyrábala varšavská automobilka FSO modely Sirena a Varšava. Vozidlá boli aj napriek nohým modernizáciám značne zastaralé. Hoci poľskí inžinieri mali pripravené nové projekty, bolo rozhodnuté o opätovnom nadviazaní spolupráci s Talianmi a bola zakúpená licencia k Fiatu 125. Tá bola podpísaná 22. decembra 1965, stála 2,764 miliardy dolárov, čo v prepočte na ekvivalent dnešných peňazí predstavuje niečo vyše 22 miliárd dolárov.

Sériová výroba začala v roku 1968. Spočiatku boli vozidlá montované z dovezených dielov, potom sa vyrábali priamo v Poľsku. Karosériu vozidla s motorom uloženým vpredu projektoval Dante Giacosa, ktorý mal na svedomí kultový Fiat 600. Poľská verzia sa od pôvodnej líšila napríklad okrúhlymi svetlometmi. Išlo však o podivný hybrid. Model 125 bol v dobe jednaní medzi Poľskom a Talianskom vo fáze pripravovanej novinky a poľskej strane bola predaná len karoséria s vybavením na podvozku pôvodných modelov 1300 a 1500.

 

 

Spočiatku teda bol v ponuke zážihový štvorvalec s objemom 1,3 litra a výkonom 60 koní, od roku 1969 aj silnejší 1,5 litrový motor s výkonom 70 koní. Slabšia verzia dosiahla maximálnu rýchlosť 140 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 21,5 sekundy. Problémom bol však veľký smäd týchto vozidiel. 1,3 litrový motor mal udávanú spotrebu 8,2 litra, v realite však nebol problém dostať sa cez 10 litrov.

Zaujímavosťou je, že na domácom trhu bol takmer nedostatkovým tovarom. Vybavenie výrobnej linky stálo obrovskú sumu peňazí a bolo potreba ju získať späť. Preto sa väčšina vozidiel vyvážala za hranice a to doslova do celého sveta. Prekvapivo, licenčná zmluva to umožňovala. Hoci bol vo svojej dobe dobrým vozidlom a v mnohých krajinách patril k najlacnejším, rýchlo zostarol.

Trpel častými poruchami karburátoru, problematické bolo uchytenie zadnej nápravy a samozrejmosťou bola korózia, ktorá však v tom období trápila takmer každé jedno vozidlo.. Výroba mala byť ukončená v roku 1982, avšak vydržala až do roku 1991. Po vypršaní licenčnej zmluvy bol na trhu pod názvom FSO 125p a je pravdou, že sa za výrobu v Poľsku hanbil aj samotný Fiat, ktorý na odstránení svojho mena trval.

Aj napriek všetkým problémom bolo vo Varšave vyrobených takmer 1,5 milióna vozidiel v karosérii sedan, kombi, či pick-up a viac než polovica sa vyviezla za hranice. V roku 1977 bolo možné kúpiť si Fiat 125p s 1,3 litrovým motorom od 62.400 Kčs, čo v dnešnom ponímaní predstavuje približne 20.000 eur. Zaujímavosťou bola verzia 4×4, ktorá technologicky vychádzala z Lady Niva, avšak projekt bol pozastavený z dôvodu nedostatku dielov.

 

Video si môžeš pozrieť tu:

Zdroj fotografií: Wikipedia

NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU.

 

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť