Zaujímavosti

Omyly automobilizmu: Chrysler Turbine. Šialený projekt automobilu s turbínovým motorom


videní: 2.7K

V dnešnej časti sa pozrieme na šialený nápad zo zámoria. Auto poháňané turbínovým motorom. Malo úspech?

Vyhliadky automobilového priemyslu neboli pred druhou svetovou vojnou najlepšie a nútili konštruktérov pozerať sa po alternatívnych pohonoch. Americký Chrysler už v tejto dobe premýšľal o vývoji turbínou poháňaného vozidla. Technológia však výrobu dovolila až dlho po vojne.

V prípade vozidla Chrysler Turbine sa jednalo o 4-miestne 2-dverové kupé s futuristickým vzhľadom, Guľaté plochy evokovali charakteristiký tvar turbínového motoru a budíky na palubnej doske pripomínali kokpit stíhačky. Na letecký priemysel odkazoval aj dizajn zadnej časti.

Výroba prvých prototypov začala v roku 1954. Celkom sa ich v roku 1963 vyrobilo 550 a 50 sa ich dostalo do bežných amerických rodín v rámci testovania. Výkon turbíny na vozovku prenášala automatická 3-stupňová prevodovka a automobil už v tej dobe ponúkal také vymoženosti, ako elektrické sťahovanie okien. Od všetkých pokrokových riešení sa však odvíjala aj cena, ktorá sa vyšplhala na 50.000 amerických dolárov (ekvivalent súčasných takmer 400.000 dolárov, teda približne 365.000 eur), čo bolo viac ako 50-násobok ceny solídneho benzínového auta. Svoj podiel na tom niesla aj ručná výroba.

 

 

Turbína dosahovala výkon 96 kW (130 koní). Jej hlavnou výhodou a v podstate aj zámerom bolo to, že dokázala spaľovať čokoľvek horľavé – od arašidového oleja cez benzín až po letecký petrolej. Aj tak však nebola spotreba na Ameriku nijak výrazne vyššia – ľahko prekračovala 20 litrov na 100 kilometrov.

Pokusné rodiny turbínový motor vystrašil. Dosahoval 45.000 otáčok a pri takej obrovsekj výkonnosti sa nedal zmysluplne ovládať. Aj preto Chrysler takmer všetky vozidla zošrotoval a do dnešného dňa sa ich zachovalo len 9 v rámci súkromných zbierok a múzeí. Naviac bola automobilka významným dlžníkom štátnej pokladnice a Američania sa ďalej nechceli podieľať na financovaní tohto projektu.

Čo myslíš, vráti sa niekedy tento alternatívny pohon do automobilov?

Video si môžeš pozrieť tu:

 

Zdroj fotografií: Wikipedia

 

NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU.

b
Komentáre
Hore
// Infinite Scroll $('.infinite-content').infinitescroll({ navSelector: ".nav-links", nextSelector: ".nav-links a:first", itemSelector: ".infinite-post", loading: { msgText: "Načítavajú sa nové články...", finishedMsg: "Ľutujeme, nie sú ďalšie články" }, errorCallback: function(){ $(".inf-more-but").css("display", "none") } }); $(window).unbind('.infscr'); $(".inf-more-but").click(function(){ $('.infinite-content').infinitescroll('retrieve'); return false; }); $(window).load(function(){ if ($('.nav-links a').length) { $('.inf-more-but').css('display','inline-block'); } else { $('.inf-more-but').css('display','none'); } }); $(window).load(function() { // The slider being synced must be initialized first $('.post-gallery-bot').flexslider({ animation: "slide", controlNav: false, animationLoop: true, slideshow: false, itemWidth: 80, itemMargin: 10, asNavFor: '.post-gallery-top' }); $('.post-gallery-top').flexslider({ animation: "fade", controlNav: false, animationLoop: true, slideshow: false, prevText: "<", nextText: ">", sync: ".post-gallery-bot" }); }); });

online geldanlagen geldanlagen