Foto

Cintoríny lietadiel: Čo sa stane, keď sú už lietadlá zastarané?

lietadiel

videní: 529

Množstvo peňazí, ktoré letecké spoločnosti investujú do svojich lietadiel, je ohromujúce. Čo sa ale s nimi stane, ak prestanú slúžiť danému účelu?

Ceny lietadiel nie sú vôbec zanedbateľné. Napríklad Boeing 787-9 Dreamliner sa predáva za 265 miliónov dolárov, Airbus A38 stojí zasa 432,6 milióna dolárov. Takže aby sa leteckej spoločnosti takéto náklady vrátili (keďže každá má hneď niekoľko lietadiel), musia si tieto dopravné prostriedky odslúžiť čo najviac času vo vzduchu. Čo sa s nimi stane, keď dosiahnu dátum spotreby?

Cintoríny lietadiel: Čo sa stane, keď sú už lietadlá zastarané?

Najvýhodnejšou možnosťou pre leteckú spoločnosť, ktorá zbankrotuje alebo zanikne, je predať neporušené lietadlo inej leteckej spoločnosti. Mnoho aeroliniek z tretieho sveta, ktoré pôsobia v menej prísne regulovanom prostredí, ako je Európa či Afrika, často čakajú práve na takúto príležitosť. Webové stránky odvetvia ako SpeedNews a GlobalPlaneSearch.com sú online trhoviská, na ktorých sa stretávajú kupujúci a predávajúci.

Ďalšou možnosťou je ich rozpad na šrot. Keď sa lietadlu navyšujú letové hodiny, udržiavanie jeho spôsobilosti je stále drahšie. V určitom štádiu sa letecká spoločnosť rozhodne, že ho radšej rozpredá, ako by doňho mala stále investovať. Platí to najmä pre novšie lietadlá. Existuje zdravý dopyt po recyklovaných dieloch a všetko, čo sa dá predať, bude odstránené. Všetky prúdové motory, pomocné hnacie jednotky a dokonca aj sedadlá majú potenciálnu hodnotu. Napríklad také krídla z Boeingu 737NG z druhej ruky by ťa stáli „iba“ 650 000 dolárov. A môžeš si z nich postaviť doslova strechu nad hlavou.

Cintoríny lietadiel: Čo sa stane, keď sú už lietadlá zastarané?

V Severnej Amerike sú lietadlá určené do aukcie zvyčajne umiestnené v Mojave Air and Space Port. Je to iba jedno z mnohých skladovacích zariadení pre civilné a vojenské lietadlá roztrúsené po púšťach juhozápadného USA. Toto púštne letisko má stabilný model počasia a vlhké prostredie, ktoré je ideálne na ochranu, kým nepríde kupujúci.

V Európe, kde je priestor na špičkovej úrovni a nie je kde skladovať lietadlá v exteriéri, sa lietadlá zvyknú recyklovať a demontovať omnoho rýchlejšie. Po odstránení všetkých hodnotných komponentov sa všetky zvyšky nasekajú na kúsky a presunú do šrotu.

Vyradené lietadlá sa môžu znova objaviť v spotrebnom tovare, ako sú mobilné telefóny a počítače, ale aj v podobe recyklovaných kovov na nových lietadlách. S trochou fantázie môžu prevziať novú existenciu. Napríklad The Wing House je luxusný kaštieľ v Malibu postavený z Boeingu 747. Na letisku Arlanda v Štokholme je možné si rezervovať Jumbo pobyt, čo je ubytovanie v hosteli z trupu vyradeného Boeingu 747.

 

Zdroj: BoredPanda | topdesat

b
Komentáre
Hore

online geldanlagen geldanlagen