videní: 3.6K
Historické fotografie sú veľmi zaujímavým zdrojom informácií. Zo žiadnych dobových zdrojov či rozhovorov si nedokážeme predstaviť realitu lepšie, ako z reálnych fotiek. Občas nájdeme na internete fotografie, ktoré sú naozaj výnimočne zaujímavé. Podobne, ako tieto historické obrázky vlávnej vzducholode Zeppelin LZ-129 Hindenburg. Táto vzducholoď bola jednoducho gigantická!
Ak si chcel na začiatku 20. storočia prekročiť Atlantický oceán, musel si si kúpiť lístok na loď a plaviť sa dlhé hodiny. Avšak po tom, ako britskí leteci John Alcock a Arthur Brown uskutočnili prvý nepretržitý let ponad Atlantik v júni 1919, začalo sa všetko meniť. A nakoniec, 11. októbra 1928, sa ovjavil Hugo Eckener, ktorý bol hlavný veliteľ pre vzducholoď Graf Zeppelin, ktorá bola súčasťou operácií spoločnosti DELAG. Tak sa začali prvé lety ponad Atlantik s cestujúcimi na palube.
Neskôr spoločnosť DELAG použila vzducholoď Graf Zeppelin na pravidelné lety s cestujúcimi po severnom Atlantiku, od Frankfurtu nad Mohanom po jazero Lakehurst. V lete 1931 bola spustená linka južného Atlantiku, ktorá smerovala z Frankfurtu a Friedrichshafenu do Recife a Rio de Janeiro. Medzi rokmi 1931 a 1937 Graf Zeppelin prekročil Atlantik 136 krát. Cesta trvala asi štyri dni a jednosmerný lístok stál okolo 400 dolárov, čo vyjde v dnešných peniazoch na približne 7 050 dolárov.
V roku 1936 DELAG predstavil monumentálnu vzducholoď Hindenburg. Jej interiér navrhol Fritz August Breuhaus, ktorý sa zúčastnil aj projektovania autobusov Pullman, oceánskych lodí, vojnových lodí nemeckého námorníctva a podobne.
Jedáleň vo vzducholodi Hindenburg bola takmer 15 metrov dlhá a 4 metre široká a na jej stenách viseli obrazy na od profesora Otta Arpkeho, zobrazujúce scény z letov Graf Zeppelin do Južnej Ameriky.
Salónik mal dĺžku viac ako 10 metrov a bol tiež vyzdobený obrazmi od toho istého profesora Arpkeho. Šlo o trasy a lode prieskumníkov Ferdinanda Magellana, kapitána Cooka, Vasca de Gama a Christophera Kolumba, transatlantického prechodu LZ-126 (USS Los Angeles), letov Round-the-World a LZ-127 Graf Zeppelin a severoatlantické trate veľkých nemeckých oceánskych lodí Brémy a Európy.
Počas sezóny v roku 1936 mal salónik dokonca klavír s hmotnosťou 160 kilogramov, vyrobený z duralu a pokrytý žltou bravčovou kožou.
Vzducholoď Hindenburg nazývali tiež „prvý lietajúci hotel na svete“. Na rozdiel od modelu Graf Zeppelin si mohol na palube tohto gigantu nájsť ubytovanie pre cestujúcich. Tento priestor bol rozdelený na Palubu A a Palubu B. Dokopy dokázala vzducholoď ubytovať 72 pasažierov a 61 členov posádky.
Steny a dvere kabín boli vyrobené z tenkej vrstvy ľahkej peny pokrytej látkou. Obývacie priestory boli zasadené do jednej z troch farebných schém: svetlo modrá, šedá alebo béžová. Každá kabína paluby A mala jedno dolné lôžko, ktoré bolo pripevnené na mieste a jedno horné lôžko, ktoré cestujúci mohli sklopiť k stene, ak potrebovali viac miesta. Žiadna z kabín však nemala WC. Samostatné toalety pre mužov a ženy boli k dispozícii na palube B, rovnako ako jedna sprcha so slabým prúdom vody.
Jednou z najpozoruhodnejších miestností na palube vodíkovej vzducholode bola fajčiarska miestnosť. Udržiaval sa v nej vyšší tlak, ako v okolí, takže v prípade úniku vodíka, by sa ten nedostal do miestnosti. Navyše, táto miestnosť bola od zvyšku vzducholode oddelená dvojitými dverami. Bol tam tiež jeden elektrický zapaľovač, pretože na palube lode nebol povolený žiaden otvorený plameň.
Dňa 6. mája 1937 nemecká vzducholoď LZ-129 Hindenburg začala horieť a zničila sa počas pokusu o ukotvenie na námornej leteckej stanici Lakehurst. Na palube mala 97 osôb (36 cestujúcich a 61 členov posádky) z toho 36 ľudí zomrelo (13 cestujúcich, 22 členov posádky a 1 pracovník na zemi).
Katastrofa bola predmetom veľkolepého spravodajstva, fotografií a záznamov Herberta Morrisona. Táto udalosť narušila dôveru verejnosti v obrovskú vzducholoď a označila náhle ohlásila koniec jednej leteckej éry.
Pre predstavu, takáto obrovská bola táto vzducholoď
Zdroj: BoredPanda | topdesat
