Zaujímavosti

Aké zdravotné prínosy má na tvoj organizmus sója?


videní: 583

Populárna rastlinná alternatíva mäsa a mliečnych výrobkov je aj vďaka vysokému obsahu bielkovín najrozšírenejšou strukovinou na svete. Aké má sója v skutočnosti benefity?

Rovnako ako ostatné strukoviny, aj sója alebo sójový bôb, rastie v strukoch s jedlými semenami. Zvyčajné sú zelené, ale môžu byť žlté, hnedé alebo čierne. Textúra je tak prispôsobivá, že sójové bôby sa môžu spracovávať na rôzne druhy potravín. Sú tiež základom mlieka, tofu, miso a sójových bielkovín.

Aké zdravotné prínosy má na tvoj organizmus sója?

Odkiaľ sa vzala sója?

Rastlina sójových bôbov je pôvodom z Číny, kde sa pestuje už viac ako 13 000 rokov. Bola to rozhodujúca plodina pre starovekých Číňanov, ktorí ju považovali za nevyhnutnú pre život. Sójové bôby sa zaviedli do ďalších ázijských oblastí o storočie neskôr a až na začiatku 20. storočia sa začali na západe používať inak ako na kŕmenie zvierat. Sójové bôby sú v súčasnosti najrozšírenejšou a najviac využívanou strukovinou na svete.

Od 70. rokov 20. storočia došlo k výraznému zvýšeniu spotreby tradičných sójových potravín a vývoju ďalších simulujúcich mäso a mliečne výrobky, ako je sójové mlieko, sójové klobásy, sójový syr, sójové jogurty atď. Kľúčovými výhodami sóje je vysoký obsah bielkovín, vitamínovminerálov a nerozpustnej vlákniny. Sójové bôby sa transformovali na množstvo populárnych potravín.

Čo z nej robí strukovinu č. 1?

Sójové bôby obsahujú veľké množstvo spektra vitamínov B a minerálov ako mangán, selén, draslík, horčík, železo a vápnik. Konzumácia sóje teda predstavuje vzácny zdroj živín už pri malom množstve. Táto kombinácia minerálov je tiež vysoko účinná pri bojovaní s rôznymi chorobami. Aj keď schopnosť sóje predchádzať kardiovaskulárnym chorobám nebola potvrdená, je každopádne účinná pri znižovaní celkového cholesterolu a krvného tlaku.

Aké zdravotné prínosy má na tvoj organizmus sója?

Môže byť použitá aj pri pacientoch s ochoreniami obličiek vďaka tomu, že zabraňuje hromadeniu proteínu v moči. Niekoľké štúdie udávajú, že sójový proteín pridaný do jedálnička skúmaným jednotlivcom zlepšil ich hustotu kostí (BMD), čo by mohlo potenciálne viesť k prevencii alebo spomaleniu osteoporózy, avšak, tieto výsledky boli spozorované iba pri ženách prechádzajúcich menopauzou. Každopádne, tieto schopnosti sóju stále zaraďujú medzi skvelé doplnky výživy aspoň pre polovicu populácie.

Väčšina spotrebiteľov sójových produktov sú ženy. Jedným z dôvodov je, že ženy sú jednoducho viac uvedomelé v oblasti výživy a zdravého životného štýlu. Okrem toho diétujú a snažia sa nájsť jedlá, ktoré sú bohaté na proteíny, no obsahujú málo uhľohydrátov a celkových kalórií, takže s nimi ľahko schudnú a nebudú cítiť hlad. Sója je jednoznačne jednou z týchto super potravín s obsahom 173 kalórií na 100 g, obsahujúcimi 10 g uhľohydrátov, z čoho 6 g je vláknina, a takisto 17 g proteínu. S takýmito kvalitami sa nie je čo čudovať, že práve sója je tá, ktorú si ženy vyberajú ako pomocníka pri chudnutí  a zdravom životnom štýle.

 

Zdroj: BBCgoodfood topdesat

b
Komentáre
Hore

online geldanlagen geldanlagen