Zaujímavosti

10+ príkladov, ako médiá manipulujú verejnú mienku

10+ príkladov, ako médiá manipulujú verejnú mienku

videní: 2.0K

Tradičné spravodajské médiá to majú v posledných rokoch ťažké. Podľa nedávneho amerického prieskumu má viac obyvateľov Spojených štátov negatívny (43 %) než pozitívny (33 %) názor na spravodajské médiá. Navyše je stále čoraz ťažšie určiť, ktoré správy sú skutočné a ktoré sú fake news.

Problémom je manipulácia s naším vnímaním. V ideálnom prípade by mali byť médiá objektívne a držať sa zodpovednosti, ako však všetci vieme, skutočnosť je všetko možné, len nie ideálna. Väčšina spravodajských médií je stranícka a má svoju vlastnú agendu, ktorú musí dodržiavať. Bez ohľadu na to, či sú vo vlastníctve štátu, alebo sú vedené miliardárom, ktorý sa vyhýba daňovým povinnostiam. Získať si “masu” a prinútiť ju vidieť svet z určitej perspektívy bolo vždy neoceniteľnou silou na ovládanie ľudí.

Tak prečo je v súčasnosti dôvera voči médiám taká nízka? Podľa toho istého prieskumu až 8 z 10 Američanov verí, že médiá sú rozhodujúcou zložkou demokracie. No rozdiel medzi týmito “vznešenými” očakávaniami a skutočnosťou je až príliš veľký. Nájsť médium, ktoré sa ani raz nepokúsilo zmanipulovať svojich čitateľov je už prakticky nemožné. Samozrejme, všetky tieto odhalenia manipulácií masívne poškodzujú dôveru a ľudia sa prirodzene obracajú na sociálne médiá, kde však nachádzajú znova len iné manipulatívne zdroje informácií. Dostali sme sa do nekonečnej špirály nedôvery, zmätku a delenia sveta na tých, ktorí veria tým médiám a tých, ktorí zasa veria iným.

Ľudia na internete zdieľajú príklady toho, aké techniky využívajú médiá na šírenie klamstva a manipulácií, aby nás prinútili vidieť presne to, čo chcú, aby sme videli. Ako sa sám dozvieš z nasledujúcich fotografií, perspektíva je naozaj rozhodujúca. Akým spôsobom sa teda brániť voči manipuláciám a ako vedieť, ktoré informácie sú tie správne? Kľúčom je určitá dávka skepticizmu voči všetkému, čo sa k tebe dostane. A ako sa dostať k informáciám? Najlepšou taktikou je zbieranie informácií zo širokej škály rôznych zdrojov a spraviť si na problematiku vlastný názor na základe prečítaného. V tomto smere majú výhodu sociálne médiá, ktoré sú domovom mnohých zdrojov správ. No na druhej strane majú čo doháňať v oblasti regulácie dokázaných fake news či stále viac sa rozmáhajúceho trollingu.

[adrotate group=”11"]

1. Fotografia z momentu, kedy Kate Middleton a princ William prezentovali svetu tretie kráľovské dieťa

manipulacia_medii_1

2. Záchrana alebo necitlivá poprava prasaťa? Závisí od uhla pohľadu…

manipulacia_medii_2

3. Kampaň Hillary Clintonovej

manipulacia_medii_3

4. Masívne protesty v Paríži

manipulacia_medii_4

5. Fotograf Ruben Salvadori mal na starosti reportáž o konflikte medzi izraelskými vojakmi a palestínskou mládežou. Fotografia bola vykonštruovaná v spolupráci s mladým Palestínčanom

manipulacia_medii_5

6. Konzervatívna líderka Theresa Mayová počas kampane strany v Northumberlande

manipulacia_medii_6

7. Vojak, ktorí sa hrá s miestnymi deťmi

manipulacia_medii_7

8. Prezidentská kampaň Hillary Clintonovej v Omahe, 2016

manipulacia_medii_8

9. Prezidentská inaugurácia Donalda Trumpa

manipulacia_medii_9

10. Realita televíznych novín 🙂

manipulacia_medii_10

11. Americkí vojaci z 15. námornej expedičnej jednotky pomáhajú irackému vojakovi v južnom Iraku; 21. marca 2003

10+ príkladov, ako média manipulujú verejnú mienku

Zdroj: BoredPanda | topdesat

b
Komentáre
Hore