Zaujímavosti

Spojka: Zápchy ju doslova likvidujú. Ako to robiť správne?

Spojka: Zápchy ju doslova likvidujú. Ako to robiť správne?

videní: 315

Poznáme to všetci veľmi dobre. Pohyb tempom nižším než 10 km/h. Každú chvíľu zastavenie, aby ste sa o pár sekúnd znova pohýnali a prešli pár metrov. Máte auto s manuálnou prevodovkou a klasickou jednolamelovou trecou spojkou. Takých je na Slovensku stále drvivá väčšina.

Spojka je v zápchach vystavená extrémnemu namáhaniu. Vedľajším produktom trenia je teplo. A trecia spojka sa šúcha mimoriadne efektívne. To vyrába množstvo tepla, ktoré sa pri jazde dokáže vychladiť a vyvetrať. Keď však o jazde hovoriť nemožno a rozbiehať sa treba aj niekoľkokrát za minútu, pre trecie spojky sú to doslova extrémne momenty. Vysoká teplota zďaleka nie je jediný problém trecích spojok. So zápchami, žiaľ, nič nedokážeme urobiť. Ale nápor na spojkové ústrojenstvo v nich môžete vďaka nasledovným radám značne zmierniť a spojke zásadne predĺžiť životnosť. Nielen to, ostatným tým jazdu za vami spríjemníte.

Ako správne zaobchádzať s trecou spojkou?

Životnosť spojky výrazne ovplyvňujú vodičské schopnosti, technika jazdy, zaobchádzanie s vozidlom a samotná prevádzka. V meste (a hlavne v zápchach) trpí spojkový mechanizmus najviac, na diaľnici najmenej. K preťaženiu spojky dochádza pri nevhodnom a častom rozbiehaní vozidla zo stoja, pri ťahaní iného auta, alebo vozíka, pri vyťahovaní zapadnutého vozidla, či pri nevhodnom zrýchľovaní za jazdy do prudkého kopca a podobne. V týchto prípadoch vzniká medzi zotrvačníkom a trecou lamelou vysoké trenie. To spôsobí nadmerné prehrievanie celej spojky a zároveň aj veľké opotrebovanie trecej lamely.

Spojkovému systému tiež neprospieva, keď sa spojka vypína na dlhšiu dobu ako je potrebné na preradenie na ďalší prevod. Mať zbytočne dlho stlačený spojkový pedál zásadne neodporúčam. Prítlačné ložisko je vtedy v zábere a podstatne sa skracuje jeho životnosť (končiaca životnosť sa prejavuje napr. hrčaním na voľnobehu). Vhodné nie je ani zbytočne časté stláčanie spojky, pretože prítlačné ložisko sa zakaždým oprie o rýchlo sa otáčajúcu membránovú pružinu (kým dosiahne rovnakú rýchlosť), medzi oboma týmito dielmi dochádza k vzájomnému treniu a po čase sa môžu zuby na pružine tak opotrebovať, až sa zlomia. Následne vznikajú problémy so samotným vypínaním spojky. Spojkový systém je dimenzovaný ako najslabší článok prevodového systému. Aby v prípade preťaženia potenciálne poškodenie mala najviac práve spojka. Tá je zároveň najlacnejším prvkom celého drahého systému. Napriek tomu výmena spojky väčšinu vodičov nikdy nepoteší. Sú to výdaje, bez ktorých by sme sa všetci radi zaobišli. Aj keď je spojka spotrebná časť auta, sú vodiči, ktorí ju dokážu zničiť za 10 000 kilometrov. No poznám aj takých, ktorí dajú na jednej spojke aj viac než 150 000 kilometrov. Ja osobne mám na jednom aute na spojke odkrútené už viac než 120 000 km…

Ako spojku v zápchach čo najlepšie šetriť?

 

1. Ak je to čo len trochu možné, nezastavujte!

Ak dokážete trafiť tempo celej kolóny, je určite lepšie ísť o čosi pomalšie bez šúchania spojky na zaradenom prevodovom stupni aj za cenu, že za autom pred vami mierne meškáte. Pomôžete tak nielen sebe, ale aj ostatným vodičom v zápche, ktorých spojky tiež ocenia plynulú pomalú jazdu, než časté rozbiehanie a zastavovanie. Skúste situáciu (kolónu) čítať čo najviac dopredu, aby ste aj brzdenie až zastavovanie minimalizovali. Pre spojku je pri rozbiehaní vždy oveľa lepšie, keď sa auto ešte aspoň trochu kotúľa vpred, než keď ho treba znova rozbehnúť zo stoja.

 

2. Spojku nechávajte v zábere čo najkratšie

Ak svoje auto dobre poznáte, mali by ste presne poznať bod záberu spojky. Skúste ho používať efektívne. Dobu trenia spojky sa snažte čo najviac minimalizovať. Prospeje to životnosti spojky a tiež prítlačnému ložisku.

 

3. Rozbiehajte sa na čo najnižších otáčkach

Skúste si natrénovať rozbiehanie bez použitia plynu. To znamená tak, aby ste otáčky motora pri rozbiehaní vôbec nedvíhali, alebo len minimálne. S čím väčším rozdielom otáčok zotrvačníka verzus trecia lamela sa snažíte pohnúť, tým horšie pre celé hnacie ústrojenstvo, nielen pre spojku samotnú. Práve to zásadne míňa trecie obloženie a oveľa skôr spôsobí, že spojka už nedokáže preniesť krútiaci moment motora na prevodovku.

Zdroj: topspeed.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť