Zaujímavosti

Čo sa stane, ak budeš každý deň jesť iba zemiaky?

zemiaky

videní: 1.0K

Zemiaky sa pestujú vo viac ako 100 krajinách po celom svete a krajiny, ktoré vypestujú najviac zemiakov sú Čína, USA, India, Rusko a Ukrajina. Napriek tomu, že sú tak populárne, nie sú považované za veľmi zdravé a dokonca sú považované za nebezpečné pre tvoje telo. Ale možno je to len stereotyp vytvorený čipsami, hranolkami a rýchlym občerstvením.

[adrotate skupina = "11”]

Zemiaky pochádzajú zo slnečnej Južnej Ameriky a práve tam môžeme aj dnes nájsť nejaké druhy zemiakov, ktoré sú divoké. Prvýkrát boli použité na jedenie v oblasti dnešnej Bolívie medzi rokmi 8000 a 5000 pnl. Mimochodom, mačky boli domestikované približne v rovnakom čase.

Zemiaková kôra je bohatá na  draslík, ktorý udržuje tvoje srdce zdravé. Okrem toho zemiaky obsahujú aj trochu fosforu, horčíka, vápnika, sodíka, železa a zinku. Tiež obsahujú veľa vitamínu C  (asi 45% dennej normy v jednom kuse), ale väčšina je zničená pri zahrievaní. Je preto výhodnejšie jesť varené, nelúpané zemiaky. Navyše obsahujú vlákninu, ktorá je skvelá pre zdravie čriev.

Zemiaky neobsahujú žiadny cholesterol . Ale v závislosti na tom, ako ich varíme (napr. s olejom), môžete do nich „pridať“ cholesterol, ako napríklad vo francúzskych zemiakoch, hranolkách a podobne. Konzumácia zemiakov môže zlepšiť zdravie pokožky a pomôcť s depresiou a stresom. Narozdiel od mnohých iných populárnych príloh s množstvom sacharidov, varené zemiaky ti umožnia cítiť sa sýto. Dôsledkom toho je, že budeš jesť menej, ale zostaneš plný dlhšiu dobu a dokážeš tak aj rýchlejšie schudnúť.

Ľudia s diabetom by mali byť veľmi opatrní pri konzumácii zemiakov: veľa druhov zemiakov má veľmi vysoký glykemický index . Ale ak ich schladíš, ich vplyv na hladinu cukru v krvi sa zníži o 25%. Ďalej je lepšie nejesť nezrelé zemiaky, pretože obsahujú veľa solanínu. Jeho úroveň sa neznižuje ani po varení. Vo všeobecnosti však platí, že tento pokrm sa radí medzi zdravé jedlá.

Čo sa však stane, ak budeš konzumovať zemiaky každý deň?

Na túto otázku hľadal odpoveď aj Andrew Taylor z Melbourne. Tento Austrálčan sa rozhodol, že bude konzumovať iba zemiaky po dobu jedného roka. Podľa jeho slov 99% jeho jedla tvorili zemiaky, 1% boli koreniny, bylinky a podobne. Andrew chcel byť viac aktívny a bojovať s nadváhou. Jedlo prestal pokladať za odmenu, bolo to len “palivo” pre jeho telo. Skôr ako začal s týmto pokusom, o tejto zelenine si veľa naštudoval a všetko konzultoval s odborníkom. Rozhodli sa, že experiment zastavia, ak sa Andrew začne cítiť zle.

Prechádzal pravidelnými lekárskymi kontrolami a často testoval svoju krv. Jeho hladiny cholesterolu a cukru klesli a jeho krvný tlak a ďalšie zdravotné ukazovatele boli v poriadku. Venoval sa tiež športu a po 9 mesiacoch sa mu podarilo stratiť 50 kilogramov.

Napriek tomuto osobnému úspechu nie sú vedci príliš optimistickí. Ak si na zemiakovej diéte, tvoja výživa je veľmi obmedzená. Telo nedostáva vitamíny A, E a K alebo vápnik a selén, pretože zemiaky neobsahujú tieto prvky, prípadne ich majú veľmi málo. Obsahujú tiež minimálne množstvo bielkovín a mastných kyselín. Proteín je nevyhnutný pre imunitný systém a pomáha regulovať telesnú hmotnosť a zvyšovať svalovú hmotnosť. A mastné kyseliny sú výživou pre kožu, vlasy a nechty. Preto si myslíme, že zemiaky sú naozaj zdravou potravinou, avšak konzumovať iba zemiaky nie je príliš šťastný nápad.

 

Zdroj: Brightsidetopdesat

 

b
Komentáre
Hore