Zaujímavosti

Je automobil skutočne “najhoršou investíciou” pre mladých?

Je automobil skutočne "najhoršou investíciou" pre mladých?

videní: 1.7K

Už istý čas (nielen) po slovenskom internete kolujú články o tom, ako je automobil tou “najhoršou investíciou” pre mladých ľudí. V tomto krátkom tvrdení je ale hneď niekoľko vecí nesprávne pomenovaných, a preto sme sa rozhodli, že sa túto problematiku pokúsime vyriešiť raz a navždy. 🙂

Niekoľko slovenských portálov (ktoré môžeš nájsť v odkazoch na zdroje na konci tohto článku) písalo podobné články na tému “automobil je najhoršia investícia pre mladých”. Pod týmito článkami sa na Facebooku rozpútala komentárová vojna, v ktorej čitatelia vo veľkej miere s týmto tvrdením nesúhlasili a uviedli niekoľko pádnych dôvodov. Samozrejme, popularita na sociálnych sieťach je žiaduca, a teda tento typ článku splnil svoj pôvodný účel, no prečo si toto tvrdenie nerozobrať detailne a nevysvetliť si, prečo nie je tak úplne správne?

Dojmy a pojmy

V prvom rade si treba zadefinovať pojem “investícia”. Ako sa mnoho ľudí mylne domnieva, investícia nie je každý jeden statok, za ktorý musí človek zaplatiť. Ide o tie finančné náklady, ktoré boli vynaložené s cieľom zabezpečiť si dodatočný príjem. Samozrejme, aj automobil môže byť investíciou, no v tomto prípade hovoríme o spotrebnom statku. Aký je teda rozdiel? Ak plánuješ rozbehnúť taxislužbu a na tento účel si kúpiš automobil, potom ho môžeš pokladať za investíciu. Ak si ale auto kúpiš len s cieľom dopraviť sa z bodu A do bodu B, vtedy je to obyčajný spotrebný statok, ktorý sa vo svojej podstate neodlišuje od iných statkov bežnej spotreby, ako napríklad mobilný telefón, televízor alebo notebook. Samozrejme, cenová relácia, v ktorej sa pri týchto príkladoch pohybujeme, je iná.

A práve tu narážame na prvotný problém. Ľudia sa pri kúpe spotrebných tovarov vo všeobecnosti riadia emóciami a, samozrejme, svojimi finančnými možnosťami. Ako príklad môže slúžiť preferencia istého výrobcu alebo istej značky. Ak sa rozhoduješ medzi dvoma produktami, ktoré naplnia tvoju potrebu cestovania rovnako, no z nejakého dôvodu preferuješ konkrétneho výrobcu, tak budeš jednoducho bližšie naklonený ku kúpe produktu daného výrobcu, hoci to môže byť iracionálne. Úplne opačne sa správa človek, ktorý si zaobstaráva investičné aktívum. Tu už prichádza do hry aj optimalizácia nákladov a hlbšia analýza alternatívnych možností s cieľom vybrať takú, ktorá bude čo najziskovejšia (to znamená, že zabezpečí čo možno najnižšie náklady a najvyšší výnos).

 

Tak teda finančné rozhodnutie…

Tu už sa dostávame ku kontroverznej časti článku, na ktorú jednoducho neexistuje správna odpoveď. Články sa odvolávajú na istého finančného analytika menom David Bach, ktorý pre CNBC povedal: “Nič nie je väčšie vyhodenie peňazí von oknom, ako kúpa nového auta. Je to to najhoršie finančné rozhodnutie, aké môže mileniál urobiť.“ Tu už ale vstupuje do diskusie otázka kúpy ojazdeného alebo nového auta. K podobnému záveru dospel aj Jaroslav Matyáš z portálu gazduj.etrend.sk. Vo svojom článku s názvom “Nové auto sú vyhodené peniaze. Naozaj?” porovnáva dve alternatívy, ktoré zhrnul do nasledujúcej tabuľky:

Screenshot 2019-02-02 at 18.52.36

Znova, jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje. Obe možnosti majú svoje pre a proti a ich následné vyváženie je len a len na individuálnom rozhodnutí jednotlivca. V tejto tabuľke sa ale nachádza jeden logický nedostatok. Pri kúpe auta sú na prvom mieste financie, ktoré je záujemca o kúpu ochotný zaplatiť. A práve tu leží problém. Autor totiž porovnáva 2 identické automobily, no s rôznou cenovkou. V praxi je ale takýto príklad výnimočný.

Ak je totiž jednotlivec rozhodnutý zaplatiť za auto čiastku približne 14-tisíc eur (ako v príklade vyššie) a rozhoduje sa medzi novým a ojazdeným autom, tak rovnako, ako nové auto, aj to ojazdené hľadá približne v rovnakej cenovej relácii. Zväčša tak pôjde o auto vyššej triedy, poprípade prémiovej značky. Z príkladu, ako ho uviedol autor, teda jednoznačne vyplýva, že z finančného hľadiska je logickou voľbou kúpa ojazdeného auta.

 

Záver?

Kúpa nového auta je veľkým finančným rozhodnutím, ktoré musí jednotlivec zvážiť samostatne. Jednoducho neexistuje správna odpoveď  (k čomu v podstate na konci svojho článku dospel aj Jaroslav Matyáš). Niekto uprednostní bezstarostnú prevádzku motorového vozidla po dobu dĺžky trvania záruky (čo môže byť v niektorých prípadoch až 7 rokov) za cenu rýchleho strácania na hodnote. Iný zasa uprednostní vlastníctvo prémiovej značky s rizikom, že kupuje mačku vo vreci. Akékoľvek jazdené auto totiž môže časom vypovedať a prípadnú chybu jednoducho nie je možné odhaliť pred kúpou vozidla ani v špičkovom servise.

Zdroj: etrend | interez | startituptopdesat

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť