Zaujímavosti

Jazda v nízkych otáčkach? Pozor aby ste si nezničili motor!

Jazda v nízkych otáčkach? Pozor aby ste si nezničili motor!

videní: 8.0K

Viete, čo znamená „talianska údržba“ alebo „vymetenie pavučín z motora“? Točenie motora až do červeného pásma otáčkomera. O potrebe vytočenia motora vám povie nejeden automechanik. Potreba „talianskej údržby“ je omnoho dôležitejšia pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva. Jazda v nízkych otáčkach, podtáčanie motora, dusenie motora, to všetko spaľovacím motorom dlhodobo škodí. A nielen im, ale aj mnohým perfiériám, napríklad DPF fitrom…

V prípade dlhodobej jazdy v nízkych otáčkach sa môže stať, že vo vašom motore sa budú postupne tvoriť nánosy uhlíka a problém je na svete. Neveríte a myslíte si, že jazda v nízkych otáčkach motoru neškodí? Tak si pozrite tento vidlicový desaťvalec z Audi S6. Z nepochopiteľných dôvodov si majiteľ auta neužíval potenciál a zvuk motora vo vysokých otáčkach. V motore sa teda časom začal usádzať uhlík a po prejdení cca 240 000 km vyzeral motor nejak takto.

[adrotate group=”11"]

jazda_v_nizkych_otackach_

Za veľké nánosy uhlíka môže nesprávne fungujúce odvetrávanie kľukovej skrine, to nasávalo viac oleja, než malo. V konečnom dôsledku by to nebol až taký problém, ak by mal motor nepriame vstrekovanie. 5,2 litrový V10 z Audi má však priame vstrekovanie.

Kde nastal problém, je snáď priame vstrekovanie paliva zlé? Priame vstrekovanie paliva má výhodu vyššieho výkonu a nižšej spotreby. Napriek výhodám však nie je perfektné. Okrem vyššieho hluku a vyšších nákladov trpí aj hromadením uhlíka. „Ak nánosy uhlíka dosiahnu v motore určitú úroveň môže dochádzať k nezapáleniu zmesi, k problémom s turbom, ale aj k poškodeniu katalyzátora,“ hovorí Brian Laskowski z Fordu. Na tvorenie usadenín uhlíka vplýva aj kvalita použitého paliva. Preto sa na niektorých trhoch môžu objaviť problémy s nánosmi a na niektorých nie.

S tvorbou usadenín uhlíka však nemajú problémy všetky motory s priamym vstrekovaním. Najproblémovejšie sú motory z dielne VW. V štatistike sa najčastejšie objavuje motor 2,0 TSI a 3,0 litrový vidlicový šesťvalec od Audi. Komplikácie sú tiež s niektorými motormi BMW. Problém s karbónom má v USA podľa štatistiky každé šieste dvojlitrové TSI. Nová generácia motoru AE888 vraj týmto problémom už netrpí. Inžinieri vyriešili tento problém kombináciou priameho a nepriameho vstrekovania paliva.

„Najväčší problém s priamym vstrekovaním je,  že tryska  už nevstrekuje palivo na zadnú stenu sacieho ventilu. Sací ventil teda neomýva benzín ako je tomu pri motoroch s nepriamym vstrekovaním,“ hovori Laskowski. Nadbytočné množstvo paliva vo valci pomáhalo s čistením ventilov. Pri motoroch s priamym vstrekovaním k tomu nedochádza a „samočistiaci“ mechanizmus ventilov tu neexistuje.

Podľa Laskowského môže byť riešenie s usádzaním uhlíka jednoduché, keď stačí preinštalovať software riadiacej jednotky. Pokiaľ sa už nánosy uhlíka vytvorili, riešením je mechanické čistenie, alebo v horšom prípade výmena hlavy valcov. Väčšina výrobcov dnes už začala kombinovať priame a nepriame vstrekovanie paliva a tým pádom predchádza vytváraniu uhlíka v motore. Výrobcovia neopustili technológiu priameho vstrekovania úplne kvôli vyššiemu výkonu a nižšej spotrebe.

Spomínaná jazda vo vysokých otáčkach vás, samozrejme, už veľkých existujúcich nánosov uhlíku nezbaví, ale pôsobí preventívne. Nabudúce keď vám bude manželka nadávať za rýchlu jazdu stačí spomenúť, že „robíte údržbu“. 🙂

Zdroj: topspeed.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť