TOP 10

Psychologické fakty, o ktorých si zrejme nikdy nepočul

fakty

videní: 9.9K

Zrejme si si ani nevšimol, že často otváraš druhým ľuďom dvere, prípadne, že na celom voľnom parkovisku zaparkuješ práve pri tom jednom aute, ktoré tam stojí dlhšiu dobu. Všetko sú to veci, ktoré robíme podvedome a ani si ich neuvedomujeme. Tieto a mnohé ďalšie psychologické fakty ti dnes ukážeme z akéhosi vedeckého pohľadu.

Psychologické fakty, o ktorých si zrejme nikdy nepočul:

Šoférovanie v cudzom prostredí = stíšenie rádia

Predstav si, že ideš na dôležité stretnutie (pracovný pohovor) v neznámom meste. Je veľmi pravdepodobné, že prestaneš komunikovať so svojimi spolucestujúcimi a zároveň stíšiš rádio – respektíve ho úplne vypneš. To všetko len preto, aby si sa dokázal poriadne sústrediť na cestu. Profesori z univerzity Johna Hopkinsa dokázali, že vo chvíľach, keď sa venujeme počúvaniu, sme si menej vedomí vizuálnych informácií, ktoré získava náš mozog. To je dôvod, prečo veľmi často potrebujeme ticho a pokoj pri riadení automobilu. Samozrejme, nájdu sa aj výnimky a tie je počuť na metre ďaleko 🙂

Pri rozhovore gestikulujeme

Ak pri rozhovore nepoužívame naše ruky na niečo zmyselné, väčšinou s nimi začneme aktívne gestikulovať. A je to celkom normálne! Profesor Andrew Bass z Cornellskej univerzity zistil, že náš inštinkt gestikulácie , je súčasťou nášho vývoja. Vedci totižto zistili, že takúto gestikuláciu používajú aj vtáky a cicavce (vrátane ľudí). Pochádza zo zadnej časti mozgu a preto spojenie reči s gestikuláciou má evolučný pôvod.

Preferujeme parkovanie v blízkosti iného automobilu

 

Toto správanie vysvetľuje skutočnosť, že ľudia sú spoločenské bytosti. Často nasledujeme dav a to je dôvod, prečo zaparkujeme aj na prázdnom parkovisku v blízkosti iného automobilu. Rob Henderson, výskumný asistent na Yale University analyzoval výskum na túto tému a našrtol niekoľko dôvodov, prečo sa takto ľudia správajú.

Jedným z nich je to, že počet produktov a služieb v našom okolí rastie rýchlo. Nemáme dostatok času na otestovanie všetkých noviniek. Preto používame veci, ktoré sme väčšinou už vyskúšali. To je tiež dôvod, prečo v reklamách veľmi často počujeme, že tento výrobok odporúča 9 z 10 odborníkov. Takto sa nás snažia vyzývať, aby sme nasledovali dav.

Muži nepoužívajú 2 susedné pisoáre

Verejné toalety nie sú veľmi príjemným miestom, aj keď sú úplne čisté. Ide o to, že osobný priestor a dôvernosť sú pre nás všetkých veľmi dôležitými faktormi. Existujú však aj výnimky ako nehanbliví ľudia a podobne. Väčšina z nás by však nechcela používať toaletu pod očividným pohľadom niekoho cudzieho. To je dôvod, prečo muži dávajú prednosť používaniu pisoárov umiestnených v určitej vzdialenosti od seba.

 

[adrotate group=”11"]

 

Nechceme si vziať posledný kúsok pizze

Táto skutočnosť je vlastne celkom zvláštna, pretože je v rozpore s mnohými výskumnými úlohami. Hovorí sa, že čím je vzácnejší produkt, tým viac ho chceme získať. Preto v reklamách často počujeme, že množstvo tohto produktu je obmedzené. Avšak Daniel A. Effron a Dale T. Miller z Stanfordskej univerzity špecifikovali počas svojho výskumu, že ľudia vo veľkej spoločnosti nechcú posledný kúsok pizze, pretože nemajú pocit, že na neho majú právo.

Otváranie dverí druhým ľuďom

Od nášho detstva sme sa učili držať dvere druhým ľuďom, pretože je to správe a zdvorilé. Existuje však aj iný dôvod, prečo to robíme? Vedci si myslia, že áno. Vedci si myslia, že držaním dverí sa snažíme minimalizovať vynaložené úsilie daného človeka. To znamená, že osobe, ktorej si dvere podržal, tak si jej vlastne ušetril energiu, ktorú môže využiť na niečo iné. Nabudúce ak podrží dvere niekto tebe, tak šetrí tvoju energiu. Môžeme sa na to pozrieť aj z iného pohľadu. V skutočnosti sa správame ku druhým tak, ako chceme aby sa oni správali k nám.

Nekupujeme ani tie najdrahšie a ani tie najlacnejšie veci

V podstate sa pokúšame racionálne minúť naše peniaze. A to je dôvod, prečo zvyčajne vyberáme výrobky s vyváženou cenou a kvalitou. To znamená, že nekupujeme ani tie najdrahšie, no ani tie najlacnejšie veci. Hoci toto správanie považujeme za primerané, je potrebné poznamenať, že obchodníci si to veľmi dobre uvedomujú. Aj preto v obchodoch nájdeme tie lacné produkty pri tých drahších a zákazník tak bez váhania siahne po lacnejšej variante.

Naše nohy smerujeme k osobe, o ktorú máme záujem

Nie je to len postavenie samotného tela, ktoré je dôležité pri rozhovoroch, ale aj postavenie nôh. Joe Navarro M. A. vo svojej knihe vysvetľuje, že to všetko pochádza z našej povahy. Ak sa totiž človek cíti pri rozhovore nepríjemne, nohy otáča od tejto osoby do druhej strany, aby tak mohol okamžite reagovať (cíti nešpecifikovanú hrozbu). Je to inštinkt prežitia. Ak si sám vo výťahu, je normálne, že tvoje nohy sú prekrížené. Ako náhle však k tebe niekto pristúpi, vyrovnáš ich, aby si v prípade potreby dokázal čo najrýchlejšie utiecť.

 

 

Zdroj: brightside / topdesat

b
Komentáre
Hore