TOP 10

10 vecí, ktoré by sme rozhodne nemali robiť pred spaním

pred spaním

videní: 5.7K

Podľa štatistík má takmer 27 % ľudí trvalé problémy so zaspávaním a 73 % ľudí sa s týmto problémom stretáva občas. Príčiny zlého spánku však nie sú vždy spojené so zdravotnými problémami. Niektoré večerné návyky, ktoré sa nám zdajú celkom normálne, môžu skutočne negatívne ovplyvniť spánok a dokonca spôsobovať nespavosť.

Preto sme zhromaždil niekoľko vecí, ktoré by si rozhodne nemal robiť pred spaním, ak sa chceš dobre vyspať a ráno vstať odpočinutý.

 

1. Spať s domácimi miláčikmi

pexels-photo-236606

Mnohí majitelia zvierat chcú spať so svojimi miláčikmi, a to nie je dobrá vec. Po prvé, vzory zvieracích spánkov sa líšia od tých ľudských. Spánok domácich miláčikov je kratší a navyše menia pozície častejšie ako ľudia, čo ťa v noci môže rozptyľovať. Po druhé, srsť a iné čiastočky môžu mať negatívny vplyv na tvoje zdravie a spánok, hoci nie si na zvieratá alergický.

 

2. Dať si horúcu sprchu

shower-shower-head-water-drop-of-water-161502

Mnoho ľudí si myslí, že horúci kúpeľ alebo sprcha prispievajú k dobrému spánku. No lekári dokázali, že v skutočnosti nám pomáha zaspať rozdiel v teplote: čím je tento rozdiel vyšší, tým ospalejší sme.  Vysoká teplota vody spôsobuje problémy so spánkom a ovplyvňuje náš tón pleti, pretože stimuluje prietok krvi do horných vrstiev kože. Ak si pred spaním užívaš horúcu sprchu dlhšie ako 10 minút, nečuduj sa, ak nedokážeš zaspať do niekoľkých minút.

 

3. Byť pred spaním nervózny

pexels-photo-366063

Búrlivé emócie neprispievajú k správnemu spánku. Ak pred spaním zvykneš pozerať správy alebo sa s niekým hádaš na internete, nečuduj sa, ak potom nemôžeš zaspať. Rovnako tak na spánok môžu pôsobiť aj knihy vyvolávajúce negatívne emócie, ako strach, či smútok. Na druhej strane, ani príliš pozitívne emócie nie sú v tomto prípade až také dobré. Ak tvoje obľúbené mužstvo vyhralo futbalový zápas, tvoje telo je nabudené vďaka endorfínom a zrejme tiež nedokážeš okamžite zaspať. Pred spaním sa musíš uistiť, že tvoja myseľ je pokojná a uvoľnená.

 

4. Brať lieky

pexels-photo-576831

Ak máš vážne problémy so spánkom a obávaš sa, že ani túto noc nezaspíš, môžeš si vziať liek na spanie. No všetky ostatné lieky je vhodnejšie užívať v prvej časti dňa. Niektoré antidepresíva reagujú s medikamentmi na spanie a iné zasa aktivujú tvoj nervový systém. Mimochodom, ani lieky proti bolesti neprispievajú k zdravému spánku. Ak musíš vziať určité lieky na pravidelnej báze, opýtaj sa lekára na najlepší čas, kedy tak spraviť. Okrem toho je dôležité sa oboznámiť so všetkými vedľajšími účinkami, pretože mnohé lieky spôsobujú poruchy spánku.

 

5. Používať elektronické zariadenia

pexels-photo-920387

V noci sa odporúča vypnúť notebook a telefón, pretože tieto zariadenia vyžarujú svetlo, ktoré je pre tvoj spánok viac než zlé. Je lepšie sa pred spaním vyhnúť používaniu telefónu. Mnohí ľudia však modernú techniku využívajú napríklad na čítanie knihy. V tomto prípade je ale omnoho lepšia jej tlačená verzia, alebo aspoň elektronické čítačky, ktoré až tak nedráždia zrak.

6. Pracovať na niečom kreatívnom

guitar-classical-guitar-acoustic-guitar-electric-guitar

Umenie sa často považuje za dobrý spôsob odpočinku, ale to nie je úplne pravda. Najmä nie, ak robíš umenie pred spaním. Ak kreslíš, píšeš alebo hráš na hudobnom nástroji, tvoj mozog je aktívny vo vysokej miere. Preto ak tak budeš robiť v neskorých nočných hodinách, pravdepodobne tak skoro nezaspíš. Kreatívne aktivity vyžadujú veľa úsilia. A mozog potrebuje istý čas, aby sa dokázal dostať z vysokej aktivity do štádia odpočinku. Preto je lepšie vyhnúť sa náročnej mentálnej činnosti aspoň hodinu predtým, ako pôjdeš do postele: namiesto toho si radšej prečítaj knihu.

 

7. Piť veľa vody

pexels-photo-327090

Malé množstvo vody pred spaním je pre tvoje telo prospešné. Ak vypiješ príliš veľa vody, pravdepodobne sa budeš v noci budiť a ráno budeš mať pod očami kruhy. Neznamená to, že vo večerných hodinách nesmieš piť vôbec: stačí experimentovať a zistiť, aké množstvo vody ti tieto problémy nespôsobí. Podľa lekárov vo všeobecnosti platí, že jeden a pol pohára vody sa považuje za normu pre väčšinu ľudí.

 

8. Cvičiť

pexels-photo-703009

Všeobecne platí, že cvičenie má dobrý účinok na spánok, pretože nám pomáha rýchlejšie zaspať a zmierňuje stres. Ale funguje to len vtedy, ak dokončíš tréning približne 3 – 4 hodiny (alebo dokonca 6 hodín) pred spánkom. A ak si sa práve vrátili z posilňovne a ideš priamo do postele, tvoje nabudené telo ťa nenechá zaspať tak ľahko – najmä ak si dáš horúcu sprchu, ktorá povzbudzuje nervový systém.

 

9. Zdriemnuť si

pexels-photo-989088

Zdriemnutie si môže mať pozitívny vplyv na spánok, ak si vyberieš ten správny čas. Ak chceš v noci spať dobre, ideálny čas na zdriemnutie si je medzi 13. hodinou a 16. hodinou. Ak si zvykneš zdriemnuť vo večerných hodinách, posúvaš si spánkový režim. Avšak aj zdriemnutie si počas dňa môže poškodiť tvoj nočný spánok. Ak chceš získať čo najviac benefitov zo zdriemnutia, mal by si to robiť približne v rovnakom čase každý deň a nie viac ako hodinu a pol denne.

 

10. Fajčiť

cigarette-smoke-embers-ash-70088

Rovnako ako kofeín, aj nikotín má na tvoje telo povzbudzujúci účinok. Zvyšuje tep a krvný tlak a stimuluje činnosť mozgu. Všetky tieto procesy neprispievajú k zdravému spánku. Aj keď po večernej cigarete zaspíš, kvalita tvojho spánku nebude vysoká. Fajčiari majú väčšiu pravdepodobnosť, že budú trpieť nespavosťou, než ľudia, ktorí nefajčia. Ak nechceš prestať fajčiť, skús nefajčiť aspoň 1,5 až 2 hodiny predtým, ako pôjdeš spať. Pomôže ti to zaspať rýchlejšie a tvoj spánok bude zdravší.

Zdroj: BrightSide | topdesat

b
Komentáre
Hore

online geldanlagen geldanlagen